Zodpovědnost jako hodnota u žáka gymnázia a střední školy
Responsibility as a Value with Students of Secondary Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53896Identifikátory
SIS: 110394
Katalog UK: 990015578800106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
hodnota, odpovědnost, morální vývoj, existencionalismusKlíčová slova (anglicky)
value, responsibility, moral development, existentialismMá bakalářská práce je založena na dosavadních studiích, které by měly objasnit širší souvislosti spojené s hodnotou odpovědnosti u žáků gymnázií a středních škol a kategorizovat hodnoty odpovědnosti a jejich proměny v určitých životních etapách. V první části práce se zaměřuji na hodnotu odpovědnosti především ve spojení s některými představiteli existencionalismu jako je Sören Kirkegaard, Gabriel Marcel a Jean-Paul-Sartre. V druhé části práce se okrajově dotýkám psychologických aspektů vědomí a vymezuji základní pojmy spojené s hodnotou odpovědnosti. V třetí části práce se věnuji poznatkům hodnoty odpovědnosti na základě teorie morálního vývoje jedince. Dále se zabývám teorií morálního vývoje, na jehož základě rozebírám hodnotovou orientaci mládeže dle výzkumu Saka a Sakové a nakonec nahlížím na hodnotu odpovědnosti z hlediska sociologického pojetí. Klíčová slova hodnota, odpovědnost, morální vývoj, existencionalismus
This bachelor thesis is based on existing studies that should explain a broader context of the value of responsibility of the students of secondary schools. The thesis should also classify these values and their transformation in certain periods of life. The first part of the thesis is aimed at the value of responsibility in connection with several existentionalists, for example Sören Kirkegaard, Gabriel Marcel and Jean-Paul-Sartre. The second part of the thesis is concentrated on psychological aspects of consciousness. It also includes the definitons of basic concepts concerning the value of responsibility. The third part of the thesis deals with the value of responsibility based on the theory of an individual moral development. This theory is also a background of the study of value orientation of young people according to Sak and Saková. Finaly, the value of responsibility is discussed from the sociological interpretation. Keywords value , responsibility, moral development, existentialism