Nové výzvy pro ředitele středních škol v ČR a ve Francii - Projektový management ve sféře školství
New Challenges for Directors of secondary Schools in the Czech Republic and France - Project management in the sphere of education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53715Identifiers
Study Information System: 133234
CU Caralogue: 990016760220106986
Collections
- Kvalifikační práce [20513]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
projekt, projektový cyklus, vzdělávací politika EU, regionální politika EU, strukturální fondy, operační program, program celoživotního učeníKeywords (English)
project, project cycle, educational policy of the European Union, regional policy of the European Union, structural funds, operational programme, lifelong learning programmeDiplomová práce mapuje problematiku projektové činnosti, která se v několika posledních letech stává novou výzvou pro ředitele škol v členských zemích EU. Projekty přispívají nejen k naplňování úkolů výchovně-vzdělávacího procesu, ale také k rozvoji prostředí školy. Cílem práce je komparovat využívání projektových možností v rámci výzkumného vzorku ředitelů středních škol v ČR a ve Francii. Teoretická východiska specifikují projekt a jeho cyklus společně se strategií, nástroji a dotačními možnostmi v rámci vzdělávací a regionální politiky EU. Empirická část šetří rozdíly mezi aktivitou a úspěšností v čerpání dotačních prostředků u vzorku ředitelů českých a francouzských škol a názory na formu mezinárodní spolupráce v rámci podprogramu celoživotního učení Comenius.
This diploma thesis explores the issue of project activity which has become a new challenge for school directors in EU member states for the last few years. The projects not only contribute to the fulfillment of the tasks of the educational process, but also to the development of the school environment. The aim of this thesis is to compare the use of project possibilities within the research sample of directors of secondary schools in the Czech Republic and France. Theoretical background specifies the project and its cycle together with the strategy, tools and subsidy opportunities within the educational and regional policy of the European Union. The empirical part investigates the differences between the activity and success in the use of grant funds within the sample of directors of Czech and French schools and views on the form of international cooperation in the Comenius sub-program of lifelong learning.
