Výchovná práce s traumatem v raném věku dítěte
Educational work with a trauma in child's early age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53710Identifikátory
SIS: 124077
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krykorková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
27. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Raný věk, smutek, trauma, truchlení, úmrtí sourozenceKlíčová slova (anglicky)
Early age, sorrow, trauma, mourning, death of a sibling- 1 - Abstrakt Diplomová práce "Výchovná práce s traumatem v raném věku dítěte" je koncipována jako teoreticko-empirická. Teoretická část si klade dva cíle. Prvním z nich je zmapovat možnosti pomoci pozůstalým sourozencům na úrovni rodiny i společnosti. Druhým cílem je popsat zásady výchovné práce s traumatizovanými dětmi. Práce seznamuje se specifiky raného věku a možnými důsledky působení traumatu v tomto životním období. Stručně nastiňuje vývoj četnosti dětské úmrtnosti a zamýšlí se nad tím, zda smrt patří mezi tabu postmoderní společnosti. Jsou popsány projevy smutku a truchlení a faktory determinující schopnost přijmout ztrátu blízké osoby. Získané poznatky jsou využity při formulaci zásad výchovy traumatizovaných dětí. Praktická část obsahuje pět případových studií, které poskytly informace o faktorech, jež ovlivnily život pozůstalých sourozenců. Klíčová slova Raný věk, smutek, trauma, truchlení, úmrtí sourozence
This diploma thesis is conceived as theoretical and empirical. The theoretical part has two objectives. The first of these objectives is to explore options to help the surviving siblings in the family and society. The second objective is to describe the principles of educational work with traumatized children. This work introduces the specifics of early age and possible consequences of acting trauma in this life period. It outlines briefly the development of frequency of children's mortality and it considers whether death pertains among the taboos of the postmodern society. There are described manifestations of grief and mourning and factors, which determine the ability to accept a bereavement of a loved one. The findings are used to formulate the principles of education of the traumatized children. The practical part contains five case studies that provide information about factors which affected the lives of the surviving siblings. Keywords Early age, sorrow, trauma, mourning, death of a sibling