Mediální obraz farmářských trhů
Media Representation of Farmers'Markets
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53538Identifiers
Study Information System: 124787
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Zábrodská, Kristina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Farmářské trhy, mediální obraz, životní styl, kvantitativní obsahová analýza, kvalitativní obsahová analýza, MF DNES, vliv médiíKeywords (English)
Farmers markets, media image, lifestyle, quantitative content analysis, qualitative content analysis, MF DNES, media influenceCílem bakalářské práce "Mediální obraz farmářských trhů" je popsat vývoj mediálního obrazu pražských farmářských trhů, jak jej prezentovala MF DNES v roce 2010 a v první polovině roku 2011. Výzkum proběhl kombinací kvantitativní a kvalitativní analýzy a ankety mezi návštěvníky trhu. Výsledkem je srovnání tří analyzovaných období se zaměřením na vývoj hodnocení fenoménu farmářských trhů a prezentaci problémů, které jejich konání doprovázely. V analýze se ukázalo, že mediální obraz byl v roce 2010 nekritický. Články o farmářských trzích byly výrazně pozitivní a prezentovaly pouze kladné ohlasy. Trhy byly také spojovány s politikou jednotlivých městských částí, kterým byla přikládána zásluha za jejich založení. Přestože deník v první polovině roku 2011 začal informovat o problémech trhů, anketa mezi návštěvníky trhů ukázala, že negativní zprávy jejich nákupní chování a důvěru v trhy neovlivnily.
The aim of the thesis "The media image of farmers' markets" is to describe the development of the media image of Prague farmers' markets, as presented by MF DNES in 2010 and the first half of 2011. The research was carried out using a combination of quantitative and qualitative analysis and of a survey among the market shoppers. The result is a comparison of the three analyzed periods and focuses on an evaluation of the phenomenon of farmers' markets and presentation of the problems that accompanied them. The analysis showed that the media image in 2010 was uncritical. Articles about farmers' markets were distinctly favorable, showing only positive feedback. Markets were also associated with policies of the respective Prague districts, which were given credit for establishing them. Although the daily began to report on problems of the markets in the first half of 2011, survey among the shoppers showed that negative messages did not affected their shopping behavior and confidence in markets.