J. S. Bach a využití jeho skladeb na ZUŠ
J. S. Bach and His Piano Pieces for Music Art Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53451Identifiers
Study Information System: 122617
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Palkovská, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Johann Sebastian Bach, baroko, barokní hudba, dílo Johanna Sebastiana Bacha, notace, temperované ladění, moderní prstoklad,kompoziční styl, ornamentika, varhany, urtext, klavírní knížka pro Annu Magdalena Bachovou,kontrapunkt, terasovitá dynamika, clavichord, cembalo, temperovaný klavír, základní umělecká školaKeywords (English)
Johann Sebastian Bach, barocque, barocque music, Bach's music work, notation, tempered tuning, modern fingering, composition style, ornamentics, organ, urtext, Notebook for Anna Magdalena Bach, counterpoint, terraced dynamics, clavichord, cembalo, well tempered clavier, music art schoolPráce "J. S. Bach a využití jeho skladeb na ZUŠ" je zaměřena na klavírní interpretaci hudby Johanna Sebastiana Bacha. Pro správné porozumění hudební mluvy tohoto skladatele je nutné osvojit si základní poznatky a principy hudební teorie barokní epochy a seznámit se s prostředím, ve kterém se tento výjimečný skladatel profesně rozvíjel a tvořil. Tohoto hudebníka představuje jako zakladatele moderního prstokladu, jehož hudební jazyk přinesl změnu v hudebním myšlení a stal se hudební inspirací a vzorem pro skladatele následujících století. Poukazuje na důležitost vhodně zvolených notových materiálů ve výuce hry na klavír a upřednostňuje hudební provedení v co možná nejautentičtější podobě. Hlavním záměrem této práce je aktualizovat poznatky z metodiky a nalézt ucelený návod správného překladu hudebního jazyka tohoto génia, který by napomohl hudebním pedagogům představit žákům krásu a nadčasovost děl Bachovy hudby a motivoval je k dalším hudebním objevům a k touze se hudebně vzdělávat.
The thesis "J. S. Bach and His Piano Pieces for Music Art Schools" is focused on interpretation of the piano music of Johann Sebastian Bach. For the right understanding of the composer's musical narratives, it is necessary to acquire the basic knowledge and principles of the music theory in the Baroque era and to become familiar with the environment in which this extraordinary composer had been professionally developing and composing. This musician is presented here as the founder of a modern fingering whose musical language brought a change into musical thinking and he became inspiration and a role model for composers of the next centuries. This thesis highlights the importance of appropriately selected musical materials in piano teaching and it prefers the performance to be as authentic as possible. The main purpose of this paper is to update the knowledge of methodology and to find a comprehensive guide to a correct understanding of musical language of this genius that would help the music teachers introduce to pupils the beauty and timelessness of Bach's musical work and that would motivate them to other musical discoveries and make them desire to be further educated in music.