Mind Maps in English LanguageTeaching
Využití myšlenkových map ve vyučování angličtiny
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53425Identifikátory
SIS: 119508
Kolekce
- Kvalifikační práce [18093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hofmannová, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
20. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Myšlenkové mapy, paměť a učení, mnemotechnické pomůcky, styly učení, Mind map boxKlíčová slova (anglicky)
Mind maps, memory and learning, mnemotechnic devices, learning styles, Mind map boxTato práce se zabývá využitím myšlenkových map ve vyučování anglického jazyka. Práce vysvětluje, co myšlenkové mapy jsou a jak je efektivně využít. Obsahuje jak teoretickou, tak praktickou část. Teoretická část nabízí dva různé pohledy na problematiku - psychologický a pedagogický. Psychologická část se zabývá teoretickými poznatky o paměti a učení. V pedagogické části jsou za prvé rozebrány učební styly v souvislosti s myšlenkovými mapami, za druhé jsou zde představeny některé ukázky využití myšlenkových map v různých učebnicích anglického jazyka. Praktická část je zaměřena na vlastní autorské myšlenky. První kapitola praktické části demonstruje rozličné třídní nebo individuální aktivity založené na myšlenkových mapách, které se soustředí na různé jazykové dovednosti. Druhá kapitola je pak nejdůležitější částí celé práce, neboť představuje novou metodu učení se slovní zásoby pomocí myšlenkových map. Pozorování čtyř studentů používajících tuto metodu a následná reflexe na ni je nabídnuta v následujích kapitolách. Nakonec jsou představeny výsledky a závěry z pozorování spolu s výhodami a nevýhodami myšlenkových map jako takových.
The thesis discusses using mind maps in English language teaching. It explains what mind maps are and how to use them effectively. This thesis includes a theoretical as well as a practical part. The theoretical part offers two points of view of the problem - psychological and pedagogical. The psychological part deals with theoretical knowledge of memory and learning. In the pedagogical part, firstly learning styles in connection with mind maps are discussed; secondly some demonstrations of using mind maps in various English textbooks are presented. The practical part focuses mainly on new ideas. First chapter of the practical part shows various classroom or individual mind map activities that concentrate on different language skills. The second chapter is the most important section of the whole thesis as it introduces a new method for learning vocabulary via mind maps. Observations of four students using the method and reflections on it are offered in the following chapters. Finally, the results and conclusions of the observations as well as the advantages and disadvantages of mind maps in general are presented.