Možnosti ovlivnění motivace při nácviku speciálních aktivit u osob se zrakovým postižením
Motivational factors which influence special acitivties of visually impaired persons
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53402Identifiers
Study Information System: 119195
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
senzorická deprivace, samoobsluha, nácvik podpisu, prostorová orientace a samostatný pohybKeywords (English)
visually impaired, self-service, training of signing one's self, spatial orientation and independent movementDiplomová práce se zaměřuje na problematiku speciálních aktivit u zrakově postižených jedinců, zejména na prostorovou orientaci a samostatný pohyb, a to jak prostřednictvím zpracování údajů z odborné literatury, tak i pomocí provedení dotazníkového šetření u rodičů a rozhovorů s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatný pohyb. První částí práce je charakteristika dítěte s těžkým zrakovým postižením. Další kapitola je věnována tematice zrakových vad a úrazů v dětském věku, včetně speciálně pedagogické diagnostiky. Třetí kapitola se následně zabývá speciálními aktivitami jedinců se zrakovým postižením, konkrétně samoobsluhou, nácvikem podpisu, prostorovou orientací a samostatným pohybem. Závěrečnou část tvoří vlastní průzkum - dotazníkové šetření a samotné rozhovory s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatného pohybu. Klíčová slova: senzorická deprivace, samoobsluha, nácvik podpisu, prostorová orientace a samostatný pohyb.
The diploma thesis focuses on special activities used with visually impaired individuals such as spatial orientation and independent movement activities. The thesis is based both on literature and questionnaires filled in by parents and interviews with children who take spatial orientation and independent movement courses. The first part of this thesis is characteristics of children with severe visual impairment. Next chapter is dedicated to visual defects and injuries of children, including special pedagogy diagnostics. The third chapter deals with special activities used with visual impaired individuals, specifically self-service, training of signing one's self, spatial orientation and independent movement. The final part consists of research - questionnaires and interviews with children who attend spatial orientation and independent movement courses. Keywords: visually impaired, self-service, training of signing one's self, spatial orientation and independent movement.