Možnosti ovlivnění motivace při nácviku speciálních aktivit u osob se zrakovým postižením
Motivational factors which influence special acitivties of visually impaired persons
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53402Identifikátory
SIS: 119195
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šumníková, Pavlína
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
senzorická deprivace, samoobsluha, nácvik podpisu, prostorová orientace a samostatný pohybKlíčová slova (anglicky)
visually impaired, self-service, training of signing one's self, spatial orientation and independent movementDiplomová práce se zaměřuje na problematiku speciálních aktivit u zrakově postižených jedinců, zejména na prostorovou orientaci a samostatný pohyb, a to jak prostřednictvím zpracování údajů z odborné literatury, tak i pomocí provedení dotazníkového šetření u rodičů a rozhovorů s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatný pohyb. První částí práce je charakteristika dítěte s těžkým zrakovým postižením. Další kapitola je věnována tematice zrakových vad a úrazů v dětském věku, včetně speciálně pedagogické diagnostiky. Třetí kapitola se následně zabývá speciálními aktivitami jedinců se zrakovým postižením, konkrétně samoobsluhou, nácvikem podpisu, prostorovou orientací a samostatným pohybem. Závěrečnou část tvoří vlastní průzkum - dotazníkové šetření a samotné rozhovory s dětmi navštěvujícími hodiny prostorové orientace a samostatného pohybu. Klíčová slova: senzorická deprivace, samoobsluha, nácvik podpisu, prostorová orientace a samostatný pohyb.
The diploma thesis focuses on special activities used with visually impaired individuals such as spatial orientation and independent movement activities. The thesis is based both on literature and questionnaires filled in by parents and interviews with children who take spatial orientation and independent movement courses. The first part of this thesis is characteristics of children with severe visual impairment. Next chapter is dedicated to visual defects and injuries of children, including special pedagogy diagnostics. The third chapter deals with special activities used with visual impaired individuals, specifically self-service, training of signing one's self, spatial orientation and independent movement. The final part consists of research - questionnaires and interviews with children who attend spatial orientation and independent movement courses. Keywords: visually impaired, self-service, training of signing one's self, spatial orientation and independent movement.