Totalitarismus jako cesta k šoa
Totalitarianism as a way to shoah
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53358Identifikátory
SIS: 97710
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stracený, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
13. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Totalitarismus-nacizace Evropy- šoa- povaha zločinu- umělecká literatura mapující fenomém banality zlaKlíčová slova (anglicky)
Totalitarianism - nacisation of Europe - shoah - nature of crime - art literature mapping phenomenon banality of evilÚvod: Cílem této práce je pojednat o fenoménu šoa z co nejvíce úhlů a stran, abych se vyhnula zjednodušení a zobecnění. Výsledkem je vytvoření aktivity nastiňující žákům problematiku holocaustu, šoa. Chci skloubit očitá svědectví s uměleckoliterárním ztvárněním tématu šoa. Z důvodu větší odbornosti si jako výchozí body mé práce volím: I. obecnou charakteristiku totalitarismu, nebo-li systému, který dal šoa vzniknout, II. vhled do historických souvislostí, jelikož moje aktivita je využitelná ve více předmětech: literatura, občanská nauka a dějepis, je nutné, abych toto období zpracovala i faktograficky. III. V rámci umělecké literatury, která se tématu šoa dotýká ze strany "vinných", se pokusím demonstrovat imanenci destrukce lidské společnosti, což je také to, co by mělo zaznít i na závěr mé aktivity. IV. V závěrečné aktivitě budou skloubena očitá svědectví a umělecký text (které zpracovávají stejné historické události), bude nastíněno jejich didaktické využití v předmětech: občanská výchova, dějepis a literatura. Cílová aktivita bude interdisciplinární, protože je vytvořena hlavně pro potřeby SOŠ, jde o propojení více informačních zdrojů a jejich vzájemnou konfrontaci, což vede k menšímu zkreslování historické skutečnosti, rozvíjení kritického myšlení a uvědomění si, že literární text, se kterým v aktivitě...
Introduction: The aim of this paper is to discuss the phenomenon of the Shoah from most angles and sides to avoid simplification and generalization. The result is the creation of activities for pupils outlining the Holocaust, the Shoah. I want to combine eyewitness testimony uměleckoliterárním rendition of the theme of the Shoah. For greater expertise as a starting point of my work I choose: I. general characteristics of totalitarianism or the system that gave rise to the Shoah, II. insight into historical context, as my activity is usable in more subjects: literature, civics and history is necessary for me this season prepared and factually. III. The art of literature related to the topic of the Shoah affected by the "wine", I will try to demonstrate the immanence of the destruction of human society, which is also what should be heard even at the end of my activities. IV. The final activity will be articulated eyewitness testimony and artistic text (which process the same historical events) will be outlined their educational use in the subjects: civics, history and literature. Target activity will be interdisciplinary, as it is mainly designed for the needs of secondary schools, for the interconnection of multiple information sources and their mutual confrontation, which leads to less distortion of...