The Production History and Reception of Brian Friel's Dancing at Lughnasa in Irish and Czech contexts
Inscenační praxe a recepce hry Briana Friela "Tanec na konci léta" v irském a českém kontextu
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52872Identifiers
Study Information System: 98886
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Wallace, Clare
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Theatre Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
27. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Brian Friel, Tanec na konci léta, irské drama, irské divadlo, irské drama v České republice, interpretace, ohlasy kritikyKeywords (English)
Brian Friel, Dancing at Lughnasa, Irish drama, Irish theatre, Irish drama in the Czech Republic, interpretation, critical acclaimCílem diplomové práce je porovnat irskou a českou inscenační praxi a recepci hry Briana Friela Dancing at Lughnasa / Tanec na konci léta, nepochybně jedné z jeho nejslavnějších a nejúspěšnějších her. Po více než zdařilé premiéře hry v Abbey Theatre v Dublinu (1990), byla tato inscenace Patricka Masona přenesena do Londýna a na Broadway, kde získala další uznání kritiky, oblibu diváků a několik prestižních ocenění. První česká inscenace v režii Jana Buriana byla uvedena v Divadle na Vinohradech roku 1993 a během následujících dvaceti let se hra dočkala dalších osmi profesionálních inscenací v českých, nejčastěji regionálních divadlech. Úvodní kapitola analyzuje hru Tanec na konci léta pomocí metody close reading, dále též vychází ze sekundární literatury. Následující kapitola se věnuje kontextu a je rozdělena do dvou částí. První z nich nastiňuje historický kontext, do kterého je děj hry zasazen. Soustředí se tedy především na události roku 1936 v Irsku i ve světě. Druhá část se zabývá kontextem, ve kterém byla hra Tanec na konci léta napsána. Čtvrtá a pátá kapitola tvoří hlavní část diplomové práce. Tyto kapitoly jsou zaměřeny na popis pěti nejvýznamnějších inscenací v Irsku a v České republice. Inscenace jsou analyzovány z hlediska kontextu, ve kterém vznikaly, režisérského záměru, herectví a...
Thesis Abstract The aim of this thesis is to compare the production history and reception of Brian Friel's Dancing at Lughnasa, arguably one of his most famous and successful plays, in Irish and Czech contexts. Following its triumphant premiere at the Abbey Theatre in 1990 directed by Patrick Mason, the production transferred to London and Broadway, where it garnered further critical acclaim and several prestigious awards. The first Czech production, directed by Jan Burian, opened at Divadlo na Vinohradech in Prague in 1993, and over the course of the next twenty years it was staged another eight times on Czech professional - mostly regional stages. The opening chapter of the thesis focuses on the analysis of Dancing at Lughnasa using the method of close reading, as well as consulting secondary literature. The following chapter is divided into two parts, the first of them attempting to outline the background of the play by focusing on the events of the 1930s in Ireland. The second part is concerned with the context of writing Dancing at Lughnasa. Chapters four and five comprise the main body of the thesis and deal with the description of the five most significant productions in Ireland and the Czech Republic. These chapters focus on the context, the directors' concept, the acting and the critical acclaim....