Specifické rysy chování a komunikace adolescentů
Special Attributes of Adolescent Behaviour and Communication
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52736Identifiers
Study Information System: 108574
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Vaňková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies - Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
adolescence, komunikace, subkultura mládeže, vrstevnické vztahy, lexikum mládežeKeywords (English)
adolescence, communication, youth subculture, peer relationships, adolescent's lexiconDiplomová práce se zakládá na teoretických poznatcích z vývojové psychologie se zaměřením na období adolescence. Cílem práce je popsání specifických rysů adolescence jakožto svébytné vývojové etapy, která s sebou přináší typické chování a typické komunikační rysy projevující se zejména v oblasti lexika. Vedle charakteristiky intelektuálního vývoje se práce zaměřuje na analýzu jazyka, na specifičnost komunikačních norem dané subkultury. Teoretická východiska jsou v práci ověřena empirickým výzkumem, a to vyhodnocením dotazníku i analýzou auditivních nahrávek, videonahrávek a písemné komunikace adolescentů. Závěr práce akcentuje relevanci pojmu subkultura mládeže se zjištěním, že atributem současné mládeže je specifické lexikum, které utužuje vrstevnické vztahy.
This thesis is based on theoretical findings in the area of developmental psychology and focuses on the period of adolescence. The aim of the thesis is the description of specific features of adolescence as a developmental period typically associated with certain types of behaviour and typical language usage, mainly in the area of vocabulary. The thesis aims at linking description of intellectual development with linguistic alasysis to specify norms of communication within the youth subculture. Theoretical claims are verified by data from empirical research in the form of a survey and linguistic analyses of both audio and video recordings and samples of written communication between adolescents. The thesis accentuates the term youth subculture and puts forward that one of its main characteristics is a specific area of vocabulary which helps to strengthen peer relationships.