Specifické rysy chování a komunikace adolescentů
Special Attributes of Adolescent Behaviour and Communication
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52736Identifikátory
SIS: 108574
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vaňková, Irena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hispanistika - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
adolescence, komunikace, subkultura mládeže, vrstevnické vztahy, lexikum mládežeKlíčová slova (anglicky)
adolescence, communication, youth subculture, peer relationships, adolescent's lexiconDiplomová práce se zakládá na teoretických poznatcích z vývojové psychologie se zaměřením na období adolescence. Cílem práce je popsání specifických rysů adolescence jakožto svébytné vývojové etapy, která s sebou přináší typické chování a typické komunikační rysy projevující se zejména v oblasti lexika. Vedle charakteristiky intelektuálního vývoje se práce zaměřuje na analýzu jazyka, na specifičnost komunikačních norem dané subkultury. Teoretická východiska jsou v práci ověřena empirickým výzkumem, a to vyhodnocením dotazníku i analýzou auditivních nahrávek, videonahrávek a písemné komunikace adolescentů. Závěr práce akcentuje relevanci pojmu subkultura mládeže se zjištěním, že atributem současné mládeže je specifické lexikum, které utužuje vrstevnické vztahy.
This thesis is based on theoretical findings in the area of developmental psychology and focuses on the period of adolescence. The aim of the thesis is the description of specific features of adolescence as a developmental period typically associated with certain types of behaviour and typical language usage, mainly in the area of vocabulary. The thesis aims at linking description of intellectual development with linguistic alasysis to specify norms of communication within the youth subculture. Theoretical claims are verified by data from empirical research in the form of a survey and linguistic analyses of both audio and video recordings and samples of written communication between adolescents. The thesis accentuates the term youth subculture and puts forward that one of its main characteristics is a specific area of vocabulary which helps to strengthen peer relationships.