Graffiti, konformní nonkonformita aneb role graffiti ve výuce výtvarné výchovy
Graffiti conformital non/conformity - possition of graffiti in art education teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52724Identifiers
Study Information System: 135364
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Consultant
Arbanová, Linda
Raudenský, Martin
Referee
Raudenský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Graffiti, street art, umění, Praha, výtvarná výchova, výuka, non, konformita, subkultura, komunikaceKeywords (English)
Graffiti, street art, art, Prague, art education, teaching, non, conformity, subculture, communicationHübner, P.: Graffiti - Nonkonformní konformita aneb Role graffiti ve výuce výtvarné výchovy, [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 94 s. Diplomová práce volně navazuje na autorovu práci bakalářskou. Stručně mapuje podstatu a historii fenoménu graffiti se zaměřením na současnou situaci a lokální scénu. Dále vyzdvihuje méně často kladené otázky a problémy, které vychází ze samotné podstaty graffiti. Text se snaží poskytnout důležité informace a podněty vyučujícím výtvarné výchovy, kteří mají o graffiti mnohdy zkreslenou a částečně zidealizovanou představu. Zdůrazněn je i stav současného pražského street artu, který je momentálně ve výrazném úpadku. Text kombinuje konkrétní příklady a úvahové pasáže, které se dotýkají obecných témat jako non/konformita, svoboda, bezpečí, kreativita, iluze, vztah k okolnímu prostředí či soukromému vlastnictví. Sonda, která byla provedena mezi vyučujícími na druhém stupni základních škol a školách středních, je konfrontována s názory autora i prostřednictvím dvou rozhovorů se samotnými sprejery. V didaktické části autor shrnuje možná pojetí výuky výtvarné výchovy v souvislosti tématem graffiti, která doplňuje o profily několika současných výtvarníků, kteří vzešli z prostředí graffiti subkultury. V závěrečné...
Hübner, P.: Graffiti - Nonkonformní konformita aneb Role graffiti ve výuce výtvarné výchovy, [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 94 s. Abstract The diploma thesis independently follows on the author's bachelor thesis. It briefly describes the substance and the history of the graffiti phenomenon with the focus on current situation and local scene. Then, it points out less frequent questions and problems that are based on the substance of graffiti itself. The text tries to give important information and impulses to the teachers of art lessons, who often have misinterpreted and partly idealized idea of graffiti. The thesis also focuses on the state of current Prague street art that is on the decline at the moment. The text combines particular examples with consideration passages that deal with general topics like non/conformity, freedom, safety, creativity, ilussions, relationship to surroundings or private property. The research that was done among the teachers at lower and higher secondary schools is compared with the author's opinions, even by means of two dialogues with graffiti artists themselves. In the didactic part, the author summarizes possible conceptions of art lessons in connection with the graffiti topic that are supplemented with the...