Rekonstrukce životního příběhu u mladých dospělých vystavených nepříznivému působení rodiny
The reconstruction of the life story of young adults being exposed to an adverse effect of their family
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52701Identifikátory
SIS: 109633
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vodáčková, Daniela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
20. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Životní příběh, práce s životním příběhem, kniha života, identita, narativní rozhovorKlíčová slova (anglicky)
Life story, life story work, life story book, identity, narrative interviewTato práce se zabývá významnými postavami, interpretací životního příběhu a mírou aktérství v životním příběhu mladého dospělého ovlivněného nepříznivým působením rodiny. Teoretická část je zaměřena na životní příběh a práci s ním, konkrétně představuje metody vytváření knihy života. V práci je definován mladý dospělý v ústavní nebo pěstounské péči, jeho potřeby a práva. Zvláštní kapitolu tvoří práce s životním příběhem u traumatizovaných dětí. Empirická část se skládá z analýzy čtyř autobiografických vyprávění získaných metodou narativního rozhovoru, knihy života a čáry života. Sebraná data byla podrobena holisticko-obsahové, holisticko-formální a kategoriálně-formální analýze. Práce nabízí také zpětnou vazbu účastníků výzkumné sondy k rekonstrukci životního příběhu a k práci s životním příběhem. V závěru jsou doporučeny metody k dalším výzkumům podobného zaměření.
The thesis deals with understanding the interpretation of life story, important people and agency in life story of young adult being expose to an adverse effect of their family. The theoretical part is focused on life story and life story work, namely methods of create life story book. The thesis defined young adult in institutional and foster care, their needs and rights. The special chapter is life story work with traumatized children. The empirical part consist of analysis of four autobiographical narratives collected by the method of narrative interview, life story book and lifeline. The collected information are analysed with holistic-content, holistic-formal and categorical-formal analysis. This work includes feedback participants in research probe reconstruction of life story and life story work. At the conclusion of work are recommended other methods for further research.