Muži a jejich životní svět v reklamách na pivo
Men and their lifeworld in beer advertisements
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52531Identifiers
Study Information System: 109608
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Consultant
Průšová, Petra
Vinopal, Jiří
Referee
Vinopal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gender, stereotyp, reklamaKeywords (English)
gender, stereotypes, advertisementsTato bakalářská práce se zabývá hojně diskutovaným tématem genderové stereotypizace. Většina pozornosti odborníků i laické veřejnosti je v této oblasti zaměřena na problematiku stereotypů spojených s ženskou rolí. Tato práce se na problematiku genderových stereotypů pokouší nahlížet z druhé - tedy mužské strany. Cílem práce je rekonstruovat mužské stereotypy a jejich životní svět v reklamách, které jsou z tohoto pohledu zaměřené na snad stále typicky mužský produkt: pivo. Současně je sledována přítomnost tradičních stereotypů spojených s mužskou i ženskou rolí. Výzkumný problém je odpovídán pomocí obsahové analýzy reklam na pivo a následnou rekonstrukcí životního světa mužů v nich.
This thesis deals with the widely discussed topic of gender stereotypes. Most of the attention of experts and also the general public in this area is focused on the issues of stereotypes associated with women's roles. This work attempts to inspect the other - the men's - side of gender stereotypes. The aim is to reconstruct the male stereotypes and their lifeworld in commercials which from this perspective focus on perhaps still typically masculine product: beer. The presence of traditional stereotypes of male and female roles is observed at the same time. The research problem is solved through a content analysis of beer advertisements and reconstruction of the lifeworld of men in them.