Rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci
Developing of pupils' competence to cooperate
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5240Identifiers
Study Information System: 160052
CU Caralogue: 990020887220106986
Collections
- Kvalifikační práce [19964]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
žákovská kompetence ke spolupráci, vývojové předpoklady ke spolupráci, vyučovací styl, kooperativní výukové strategie, skupinová práceKeywords (English)
pupils' competence to cooperate, developmental prerequisites for cooperation, teaching style, cooperative teaching strategies, group workCílem diplomové práce je popsat a objasnit jednotlivé faktory, které působí na utváření a rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci a to průřezově ve všech ročnících na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje jednotlivé faktory ovlivňující žákovskou kompetenci ke spolupráci vyskytující se na straně žáka a na straně učitele. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který objasňuje, jak učitel buduje a rozvíjí žákovskou kompetenci ke spolupráci v jednotlivých ročnících primárního vzdělávání, jak styl vedení výuky učitelem podporuje rozvoj této kompetence a jak žákovskou kompetenci ke spolupráci ovlivňují vývojové předpoklady žáků. Tato práce přispívá k vytvoření ucelených poznatků o rozvoji a budování žákovské kompetence ke spolupráci podložených reálnými příklady z pedagogické praxe. Klíčové pojmy- žákovská kompetence ke spolupráci, vývojové předpoklady ke spolupráci, vyučovací styl, kooperativní výukové strategie, skupinová práce
The aim of this thesis is to describe and explain the factors which affect formation and development of pupils' competence to cooperate across all grades of lower primary school. The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes various factors which affect pupils' competence to cooperate - on the side of pupil and teacher. The practical part contains the results of research that explains how teacher builds and develops the pupil's competence to cooperate in each grade of lower primary school, which style of teaching supports development of this competence and also how is this competence affected by pupils' developmental prerequisites. This thesis contributes to creation of comprehensive knowledge about the development and building pupils' competence to cooperate and it is supported by examples from pedagogical practise. Keywords - pupils' competence to cooperate, developmental prerequisites for cooperation, teaching style, cooperative teaching strategies, group work