Specifika logopedické péče u dětí s kochleárním implantátem
Specifics of speech therapy on children with cochlear implants
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52347Identifiers
Study Information System: 121891
Collections
- Kvalifikační práce [18628]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dítě, kochleární implantát, logopedie, Nucleus 5Keywords (English)
Cochlear implant, child, Nucleus 5, speech therapyBakalářská práce "Specifika logopedické péče u dětí s kochleárním implantátem" se zabývá problematikou sluchového postižení u dětí a možností jeho kompenzace kochleárním implantátem. Klade si za cíl přinést základní informace o problematice kochleární implantace a následné logopedické péči, uvádí základní metody a zásady pro práci s dětmi, podložené praktickými cvičeními. První část práce, obsahující spíše teoretické informace, shrnuje poznatky týkající se sluchového postižení, kochleárního implantátu, období před implantací a celého rehabilitačního procesu v době po implantaci, včetně následné logopedické péče. Druhá, výzkumná část práce, je zaměřena na výsledky logopedické péče a rozvoj řeči u dětí s kochleárním implantátem a obsahuje případové studie tří dětí zpracované pomocí metod kvalitativního výzkumu, konkrétně metod pozorování a rozhovoru.
Bachelors work: "Specifics of speech therapy for children with a cochlear implant" engages in the issue of children's hearing impairment and in its possible compensation with cochlear implant. It sets an objective of bringing basic information regarding the cochlear implantation issue and the consequent speech therapy, it presents basic methods and principles of work with children, supported by practical exercises. First part of the work consisting of mainly theoretical information summarizes findings regarding hearing impairment, cochlear implant, the pre-implantation period and the whole rehabilitation process after the implantation, including the consequent speech therapy. Second, research part of the work, is focused on outcomes of speech therapy and the speech development of children with cochlear implant and contains case studies of three children processed using qualitative research methods, specifically the dialogue and the observation method