Realisation of r sound in the Speech of Czech Learners of English
Realizace r-ové hlásky v projevu českých mluvčích anglického jazyka
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52331Identifikátory
SIS: 132148
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančovičová, Ivana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
20. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
post-alveolární aproximanta, alveolární vibranta, fonetická realizace, výuka výslovnosti, negativní transferKlíčová slova (anglicky)
post-alveolar approximant, alveolar vibrant, phonetic realisation, pronunciation teaching, negative transferCílem této bakalářské práce je porovnat rozdíly mezi anglickou a českou realizací hlásky /r/ a posoudit možný negativní přesah z mateřského jazyka na výslovnost /r/ v angličtině u českých mluvčích. Pro vyhodnocení výše zmíněného jevu byla použita metoda výslovnostního testu a dotazníku. Tento test se skládal z čtené části a popisu obrázku, přičemž druhá z částí poskytla polospontánní projev. Dotazník byl navržen s ohledem na zodpovězení otázek týkajících se jednotlivých faktorů ovlivňujících výslovnost. Závěrečná analýza posoudila, zda dosažená úroveň angličtiny a věk, kdy se mluvčí začali jazyk učit, přímo ovlivňuje míru autenticky znějící výslovnosti hlásky /r/ v angličtině.
This bachelor thesis focuses on the differences between realisations of English and Czech /r/ sounds and the possible negative transfer from the mother tongue on the Czech speaker's pronunciation of /r/ in English. To evaluate the aforementioned phenomenon, a method using a pronunciation test and a questionnaire were used. The test consisted of a reading part and a picture description, where the second part provided semi-spontaneous talk. The questionnaire was designed so that the questions about the individual pronunciation-affecting factors were answered. The final analysis investigated whether the level of English and the age at which the speakers started to learn English directly affects the degree of native-like pronunciation of /r/ in English.