Psychologické aspekty krizové intervence (neklinického typu)
Psychological Aspects of Crisis Intervention (Non-Clinical Type)
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52269Identifiers
Study Information System: 95219
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Kebza, Vladimír
Křivohlavý, Jaro
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 11. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV: Psychologické aspekty krizové intervence (neklinického typu) AUTOR: Vivienne Soyková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra psychologie ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. ABSTRAKT: Vyrovnávání se se zátěží zasažených osob i jejich občanského okolí například po povodních nebo i každodenních neštěstích je výzvou pro psychologii i pedagogiku. Formy pomáhání (stejně jako prevence) si zaslouží odbornou pozornost, zahrnující jak systémově uchopenou edukaci, tak i občanskou informovanost. Práce shrnuje praktické zkušenosti i teoretické studium soustředěné na preventivní přístupy a postupy podpory zdraví jak v době krizí-neštěstí, katastrof, tak i následně po nich. Na základě závěrů z dotazování soustřeďuje pozornost na koncepci krizové intervence neklinického typu ve dvou navazujících etapách a na její edukaci. Obě etapy intervence jsou poskytovány občansky v rámci Standardů pomáhání a spolupráce (2010, MV ČR), na nichž se autorka podílela. Filozofie pomáhání je na rozdíl od klinické praxe psychologie a psychiatrie zaměřena na zdravou populaci zasaženou neštěstím. Pro obě etapy je akcentováno empatické uchopení pomáhání zasaženým aktivizujícími přístupy s etickým respektováním hodnotového a kulturně antropologického rámce. Tento rámec je nosným i pro profesionálně vedenou krizovou intervenci psychologa následně po...
TITLE: Psychological aspects of Crisis Intervention (non-clinical type) AUTHOR: Vivienne Soyková DEPARTMENT: Dpt. of Psychology SUPERVISOR: Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. ABSTRACT: Dealing with stress-affected people and also with stress-causing situations, e.g. a civil disaster, a post-flood disaster, or an everyday accident, is a challenge for psychology and pedagogics. Professional attention needs to be given to ways of providing help, and also to ways of preventing and mitigating the consequences of traumatic events. The education system needs to be involved, and civic awareness needs to be raised. This thesis summarizes practical experience and theoretical studies on preventive approaches and practices to promote health in times of disasters and catastrophes, and in the subsequent time. On the basis of the conclusions of an investigation, attention is focused on the concept of crisis intervention of non-clinical type in two consecutive stages, and on education for dealing with the consequences of crises. These two stages of intervention are included in the Standards for Civic Aid and Cooperation (2010, MoI CR), in which the author participated. In contrast to standard clinical practice in psychology and psychiatry, the philosophy of helping focuses on the healthy population affected by a disaster. In...