Média, obrazy a kultura
Media, Imagery and Culture
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52268Identifikátory
SIS: 102367
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pošva, Rudolf
Matějů, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
2. 10. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
1 V práci nazvané: Média, obrazy a kultura se zabývám vzájemnou propojeností těchto třech samostatných oblastí výzkumu a rovněž se v rámci vizuálních studií snažím nalézt možné vizuální výzkumné metody aplikovatelné v oblasti kultury. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části se zabývám koncepcí kanadského filozofa a teoretika médií Marshalla McLuhana, který určil tři etapy vývoje komunikace a jako poslední označil elektronickou kulturu. McLuhanova koncepce elektronické kultury zajímavě koresponduje s koncepcí spirálovitě se navíjejícího vesmíru jezuitského kněze a vědce Teilharda de Chardina, který věřil v možnost univerzálního spojení lidstva prostřednictvím kosmické membrány - noosféry, jež se rozprostírá kolem celého světa. Zvláštní, nová vrstva planety Země, myslící sféra - noosféra. Dále se zabývám významem a iluzí v obraze, kde čerpám z textů významného kunsthistorika Ernsta Hanse Gombricha. V oblasti vizuálních studií vycházím zejména z textů Marty Filipové a Matthewa Rampleye, kteří se věnují výzkumu vizuální kultury. Dále se věnuji rozboru obrazu v reklamě, kde čerpám z textů odborníka v oblasti komunikace Gilliana Dyera. V části věnované vizuálním výzkumným metodám aplikovaným v antropologii, sociologii, historii umění a v sociálních a kulturních výzkumech rozebírám...
1 In my thesis titled Media, Imagery and Culture, I deal with the interconnection of these three separate fields of research. In the framework of visual studies, I search for visual research methods applicable in the cultural field. In the theoretical section, I discuss the conceptions of Canadian philosopher and media theorist Marshall McLuhan who determined three stages of communication development, one of which referenced an electronic culture. I go on to examine the philosophical Noosphere concept of a Catholic priest and scientist Teilhard de Chardin, corresponding with the McLuhan idea of electronic culture and the global village. I also analyze the concepts of art historians Ernst Hans Gombrich and Erwin Panofsky. In the field of visual studies, I follow the visual culture research of Marta Filipová and Matthew Rampley, and I examine communication expert Gillian Dyer's essay on pictures and advertisements. Lastly, I search for visual research methods applied in a variety of fields: anthropology, sociology and art history. The final part consists of four probes in which I apply visual research methods to the culture. In the first probe, I compare three different types of galleries: classic gallery (Czech Center in Prague), alternative exhibition hall (Tacheles) and virtual galleries. The probe was...