English as a Lingua Franca in the Context of the Czech Educational System
Angličtina jako lingua franca v kontextu českého vzdělávacího systému
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52162Identifiers
Study Information System: 127078
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Červinková Poesová, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
angličtina jako lingua franca, osvojování druhého jazyka, rodilý mluvčí, chyba, variaceKeywords (English)
English as a lingua franca, second language acquisition, nativeness, error, variationAngličtina je statisticky více využívána pro komunikaci mezi lidmi, kteří nejsou rodilí mluvčí. Přesto je ve výuce angličtiny místo mezinárodní komunikace stále kladen důraz na osvojení tohoto jazyka z důvodu komunikace s rodilými mluvčími. Tato práce představuje koncept angličtiny jako lingua franca a uvádí příklad pozitivních změn ve výuce angličtiny, které by mohlo přinést uznání a implementace tohoto konceptu. Deset učitelů angličtiny vyplnilo dotazník zaměřený na jejich názory ohledně základních tezí teoretického výzkumu angličtiny použité jako lingua franca. Například to byl jejich přístup k tomu, jakou roli pro učitele hraje být rodilý mluvčí, či jejich názor na gramatické chyby. Jako výsledek vyšlo najevo, že ačkoli dochází k pomalé změně názorů, stále přetrvává tradiční koncepce učení angličtiny orientovaná na jazyk rodilého mluvčího, který představuje cíl a kritérium pro hodnocení studentů. Teoretický výzkum a analýza dotazníků poukazují na nutnost dále zkoumat koncept angličtiny použité jako lingua franca a zohlednění výsledků výzkumu v přístupu k učení angličtiny. Jedině tak budou studenti připravováni na skutečnou podobu globálně používané angličtiny. Klíčová slova: angličtina jako lingua franca, osvojování druhého jazyka, rodilý mluvčí, chyba, variace
Despite the predominance of English used by non-native speakers in international communication, the approach to teaching this language is still centred on the notion of acquiring English for the purpose of communication with native speakers. This thesis argues for acknowledgement of English as a lingua franca in the approach to teaching English. It also stresses the necessity of further investigations into the global use of English to better understand this phenomenon. A questionnaire was conducted with ten English teachers to see their opinions about some of the key issues of English as a lingua franca (for instance the concept of nativeness, the role of a teacher and the understanding of an error). As a result, it was found that despite some slow changes in individual opinions, the traditional view on teaching English is still prevalent. Both the theoretical research and the analysis of the questionnaire stress the need of implementing the concept of English as a lingua franca into teaching English as it is necessary to prepare students for the reality of global use of this language. Key words: English as a lingua franca, second language acquisition, nativeness, error, variation