Doufali jsme, že nám bude líp. Život českého učitele v druhé polovině 19. století a v první třetině 20. století
We hoped we will be better. The life of czech teacher in the second half of 19th century and the first third of 20th century
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52056Identifikátory
SIS: 108231
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štaif, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
České dějiny, 2. polovina 19. století, učitelství, škola, Chrast u Chrudimi, Vincenc PaulusKlíčová slova (anglicky)
Czech history, second half of the nineteenth century, teaching, school, Chrast near Chrudim, Vincenc PaulusVycházeje z přesvědčení o nutnosti ohlédnutí se zpět v "dobách překotných reforem" představuji určitý typ učitele obecné školy v druhé polovině 19. století, v době ve školství přelomové právě v důsledku nových školských zákonů (Hasnerovy reformy). S pomocí Bourdieovy teorie kapitálu sleduji jednotlivé aspekty života vybraného učitele s cílem zjistit, v čem spočíval klíč jeho "úspěchu" a zda obraz, který okolo něj vznikl, se blížil skutečnosti. Řídící učitel v Chrasti, Vincenc Paulus (1840-1913), osvětový pracovník, amatérský historik a archivář, organizátor příprav na národopisnou výstavu, zakladatel místního muzea, aktivní funkcionář učitelského spolku Budeč chrudimská a člen obecního výboru naplňoval, zdá se, dobové představy o veřejně a především kulturně a osvětově činném učiteli, jenž vykonává všechny práce nezištně a s nadšením myslíce přitom především na prospěch učitelstva, svých žáků, místních občanů, obce, národa, státu a církve. Přesvědčen o důležitosti svého poslání snáší případné "ústrky" s trpělivostí a vírou v budoucí ocenění, dbajíce, aby zbytečnými konflikty nepřišlo vniveč jeho dílo nejdůležitější - vzdělávací. Ačkoli se jeho jednání může jevit jako konformní, jednalo se spíše o "strategii", která mu nakonec zajistila úctu i dobré společenské postavení.
Because of the new Education Act (Hasner's reform), the second half of the nineteenth century was a very important time for education. I introduce a primary school teacher living at that time, his way to 'success' and whether the image, which surrounded him, corresponded to the reality. Using the Bourdieu's theory of capital, I investigate the individual aspects of the life of Vincenc Paulus (1840-1913), the school director in Chrast. He was the educator of the public, an amateur historian and archivist, an organizer of an ethnographic exhibition, a founder of a local museum, an active official of teachers' association Budeč chrudimská, and a member of municipal committee. Hence, it seems that he met the contemporary ideas about a publicly, and especially culturally active teacher and educator; who carries out all the work selflessly and enthusiastically, thinking only of the welfare of teachers, his pupils, local citizens, the municipality, the nation, the State and the Church. Convinced of the importance of his mission, he withstands any "slights" with patience and with belief in the future awards; and pays attention to avoid any unnecessary conflicts in order to protect his most important work - the education. Although, his behaviour may seem as conform, it was rather a "strategy", which, in the...