Wacudži Tecuró a jeho pojetí etiky v díle Fúdo
Watsuji Tetsuro and his koncept of ethics in his work Fudo
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51705Identifiers
Study Information System: 125323
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Tirala, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Japanese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
klima, kultura, fenomenologie, ontologie, etika, klimatické typy, souvztažnostKeywords (English)
climate, culture, phenomenology, ontology, ethics, climatic types, betweennessJaponský filozof a etik Wacudži Tecuró (1889-1960) implementuje etiku do ontologie a na tomto základě vytváří originální filozofický systém, který reprezentuje filozofický dialog mezi Východem a Západem způsobem dalece překračujícím japonský kontext. Zatímco ontologie v jeho fenomenologickém pojetí uvádí do přímé souvislosti vývoj světových kultur a prostor, ve kterém se tyto kultury vyvíjely, jeho etika překonává západní koncepci individuality, Wacudžim vnímanou jako destruktivní egoismus. Rozvíjí koncept etiky fundamentálně založené na vzájemné souvztažnosti (aidagara 間柄) vztahující jedince ke komunitě a jeho prostředí (klimatu). Jeho dílo Klima (Fúdo 風土 ) pojednává vztah jedince, komunity a klimatu jako prostředek k porozumění komplexnosti skutečného světa, ve kterém lidé žijí. Ačkoli na jednu stranu vyzdvihuje jedinečnost japonské kultury, na straně druhé zdůrazňuje důležitost zachování různorodosti kultur s jejich specifiky. Wacudži analyzuje japonskou kulturu z hlediska její jedinečnosti, ale zároveň vyzdvihuje schopnost Japonců přejímat nové kulturní vzory a adaptovat je. Tento přístup střední cesty, kde jsou kultury přivedeny k tomu, aby si uvědomovaly vlastní jedinečnost, ale zároveň neodmítaly mezikulturní dialog, chce využít ke komplexnějšímu vzájemnému porozumění a novým způsobům...
Japanese philosopher and ethician Watsuji Tetsurō (1889-1960) implements ethics in ontology and creates an original philosophical system on this basis. This ethical-ontological system represents a philosophical dialogue between East and West far exceeding the Japanese context. Whereas ontology in his phenomenological approach provides a direct link between the development of world cultures and the space in which these cultures have developed, his ethics overcomes the Western concept of individuality, which Watsuji perceived as destructive egoism. He unfolds a concept of ethics fundamentally based on mutual relation or betweenness (aidagara 間 柄), which relates individuals to the community and their existential environment (climate). His work Climate (Fūdo 風土) discusses the relation between individual, community and the climate as a means of understanding the complexity of the real world people live in. Whereas, on the one hand, Watsuji highlights the exclusivity of Japanese culture, on the other hand, emphasizes the importance of preserving the diversity of cultures in its features. Watsuji analyses the Japanese culture in terms of its uniqueness, but also emphasizes its ability to take over new cultural patterns and adapt it. Such a "middle course" approach where cultures recognize their own...