Poslech s porozuměním jako jedna ze základních řečových dovedností výuky češtiny jako druhého jazyka
Listening Comprehension as One of the Basic Language Skill of Czech as a Foreign Language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51699Identifiers
Study Information System: 122623
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
16. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komunikační metoda, základní řečové dovednosti, poslech s porozuměním, posluchač, poslechové strategie, poslechové úlohyKeywords (English)
communicative approach, basic language skills, listening with comprehension, listener, listening strategies, listening tasksPoslech s porozuměním, jako jedna ze základních řečových dovedností, je nepostradatelnou součástí výuky češtiny jako cizího jazyka. I přesto, že je tato dovednost velmi důležitá, nebývá jí věnována dostatečná pozornost. Diplomová práce zkoumá, jakým způsobem je poslech zpracován ve vybraných frekventovaných učebnicích, které jsou dle Společného evropského referenčního rámce jazykových dovedností určeny pro uživatele základů jazyka, tedy pro jazykovou úroveň A1 a A2. Na základě kritické analýzy učebnic je výstupem práce návrh několika typů poslechových úloh, které jsou vytvořeny s oporou teoretických poznatků, jež jsou na základě odborné literatury souhrnně zpracovány v úvodní části diplomové práce. Zároveň se snaží vyplnit mezery ve stávajících poslechových úlohách, jež jsou prezentovány v současných učebních materiálech.
Listening with comprehension, one of the basic language skills, is an essential part of teaching Czech as a foreign language. Even though this skill is very important, it is usually not given sufficient attention. This master thesis examines how listening is processed in selected popular textbooks which are, according to the Common European Framework of Reference for Language, designed for basic users on level A1 and A2. Based on a critical analysis of textbooks, the output this thesis is the design of several types of listening tasks created with the support of theoretical knowledge based on the literature processed in the introductory part of the thesis. At the same time, it seeks to fill in the gaps in existing listening tasks which are presented in current teaching materials.