Chování dětí mladšího školního věku na internetu (sociálních sítích) a jejich motivace ke sdělování osobních údajů v tomto prostředí
Behavior of children in younger school age on the Internet (social networks) and their motivation for sharing personal data in this enviroment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51691Identifiers
Study Information System: 117600
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Mašková, Anna
Referee
Knopová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
18. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Děti, internet, mladší školní věk, rizika, osobní údaje, kyberšikana, kybergrooming;Keywords (English)
Children, internet, younger school age, personal data, cyberbullying, cybergrooming;Diplomová práce se zaměřuje především na chování mladších školních dětí na internetu a motivace, které je zde mohou vést k rizikovému chování, jako je například poskytování osobních údajů. Teoretická část definuje základní pojmy. Zpočátku se zaměřuje na psychologický profil mladších školních dětí a jejich zkušenosti s novými technologiemi, dále popisuje hlavní nebezpečí plynoucí z rizikového chování dětí na internetu s důrazem na kyberšikanu a kybergrooming. Na závěr teoretické části jsou stručně představeny základní výzkumy týkající se chování dětí na internetu, které v posledních letech proběhly v České republice. Empirická část je věnována kvalitativnímu výzkumu formou focus groups mezi dětmi mladšího školního věku. Zpočátku je popsán výzkumný záměr a metodologie, následuje nejvýznamnější část diplomové práce, tedy prezentace výsledků výzkumu a jeho vyhodnocení, které zahrnuje i doporučení pro vzdělávání v tomto oboru a případné další výzkumy. Závěr práce patří především zhodnocení výzkumu i celé práce z pohledu autorky a předestření dalšího možného vývoje v této oblasti. Klíčová slova Děti, internet, mladší školní věk, rizika, osobní údaje, kyberšikana, kybergrooming;
This master thesis aims mainly on behaviour of primary-school children in the environment of the internet and on motivation which can lead to dangerous behaviour such as providing personal data. The theoretical part defines basic terms. Firstly, it focuses on psychological profile of primary-school children and on their experience with new technologies, then it describes major types of danger as results of hazardous behaviour of children on the internet focusing on cyberbullying and cybergrooming. The end of the theoretical part presents a number of basic researches related to primary-school children behaviour on the internet, which took place in the Czech Republic during last several years. The empirical part aims on qualitative research using the method called focus groups among primary-school children. Firstly, the research purpose and the methodology are described, followed by the most important part of the thesis - presentation of the results of the research and its evaluation, which involves also recommendation for education in this field and other potential researches. The conclusion of the thesis focuses mainly on the evaluation of the research and the work as a whole from the writer's point of view and on propounding of possible further development in this area. Keywords Children,...