Ohrožení stereotypem a výkon dívek v matematice v prostředí českých škol
Stereotype threat and women's math performance in Czech schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51649Identifiers
Study Information System: 121807
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ohrožení stereotypem, genderové rozdíly v matematice, identifikace s matematikou, výkon v matematiceKeywords (English)
stereotype threat, gender differences in math, math identification, math performanceŽeny jsou v profesích, kde je potřeba matematické vzdělání, zastoupeny méně než muži a ohrožení stereotypem je jedním z uvažovaných vysvětlení tohoto jevu. Toto ohrožení se objevuje ve výkonových situacích, kdy jedinec vnímá riziko posuzování vlastního výkonu na základě stereotypu skupiny, ke které sám patří. Tato práce v první části mapuje bezmála dvacet let výzkumu v oblasti ohrožení stereotypu u žen a dívek v matematice a představuje i možné mechanismy, jakými toto ohrožení ovlivňuje výkon. V praktické části se pak pokouší prokázat existenci tohoto jevu u 14 letých dívek na českých základních školách a gymnáziích. V experimentu je zjišťováno, zda má zvýšená salience genderu vliv na výkon dívek, které jsou s matematikou identifikované. K zjištění míry identifikace je použit pracovní překlad Mathematics Identification Questionnaire, jedná se přitom o první využití tohoto nástroje v ČR. Ačkoliv některé výsledky naznačují možné působení ohrožení stereotypu, celkově se tento fenomén prokázat nepodařilo. Limity těchto zjištění a výzvy pro další výzkum jsou rozebrány v závěrečné části práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
One of possible explanations of under-representation of women in math-related jobs is that they can be under influence of stereotype threat. This threat can operate in situations where one has to show performance and simultaneously feels the risk of being evaluated through stereotypes. This thesis explores almost 20 years history of research on this topic and explains some related processes that operate through this threat. In the study reported here we try to prove the existence of stereotype threat in Czech girl who are 14 years old. We conduct an experiment in which we test the impact of heightened salience on actual performance of math-identified girls. For the purpose of this study we translated Mathematics Identification Questionnaire into Czech language. This instrument was used in our country for the first time. Although some results indicate an influence of stereotype threat, this evidence is weak. Limits and future research challenges are discussed in the end of thesis. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)