Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského
Education and Tolerance in the Work of Jan Amos Komensky and John Locke
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51587Identifiers
Study Information System: 120536
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Výchova, tolerance, vzdělávání, pansofieKeywords (English)
Education, toleration, upbringing, pansofiaNÁZEV: Výchova a tolerance v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského AUTOR: Nikola Schullerová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zaměřuje na výchovu a toleranci v díle Johna Locka a Jana Amose Komenského. Cílem práce je představit názory obou autorů na problematiku výchovy a tolerance za použití analýzy pramenné literatury. Názory Johna Locka i Jana Amose Komenského jsou zasazeny do širšího historického kontextu, ze kterého je patrné jejich názorové zaměření a ovlivnění. V závěru práce jsou názory obou autorů porovnány z hlediska vzájemné podobnosti a odlišnosti s přihlédnutím k současné moderní době. Je kladen důraz na základní rozdíl ve vnímání, zaměření a přesah díla Johna Locka a Jana Amose Komenského. KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, John Locke, výchova, tolerance, vzdělávání
TITLE: Education and Toleration in the Work of John Amos Comenius and John Locke AUTHOR: Nikola Schullerová DEPARTMENT: Social Sciences and Philosophy Department SUPERVISOR: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRACT: This bachelor's thesis is focused on ideas of upbringing and toleration in John Locke's and John Amos Comenius writings. The aim of the thesis is to present main thoughts of both authors using the analysis of origin sources. The thesis tries to present John Locke's and John Amos Comenius opinions within the broad historical context which indicates their basic concentration and influential historical background. At the end of the thesis, there is a comparison between John Locke and John Amos Comenius which puts the emphasis on their distinctions and similarities. The final comparison concentrates its attention especially on the different extent of John Locke's and John Amos Comenius thoughts. KEYWORDS: John Amos Comenius, John Locke, upbringing, toleration, education