Vzdělávání učitelů základního uměleckého školství
Education of teachers of elementary art educational system
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50917Identifiers
Study Information System: 119172
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
14. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
další vzdělávání učitelů, učitelé umění, klíčové kompetence, základní umělecké školyKeywords (English)
further teacher's education, art teachers, key competeties, elementary art schoolsSystém základního uměleckého vzdělání je hluboce zakořeněn v české vzdělávací a kulturní tradici. Umělecké vzdělávání je široce rozšířeno a poskytuje studentům pestrou nabídku v oblasti hudby, výtvarného umění, tance a literárně-dramatického oboru, to vše v jednom typu vzdělávacího zařízení: v základní umělecké škole. V závislosti na zájmu studenta může toto vzdělávání vést k návaznému profesionálnímu studiu nebo může poskytnout studentovi umělecké dovednosti a rozvinout jeho umělecké dovednosti a kompetence. Tento vzdělávací systém vyžaduje vysoce kvalifikované učitele, schopné splnit náročné kvalifikační předpoklady a reagovat na neustále se měnící očekávání. Cílem této mojí práce je popsat potřeby, cesty a možnosti vzdělávání učitelů umění. Klíčová slova: učitel umění , základní umělecká škola, další vzdělávání učitelů, kurikulum, klíčové kompetence, umělecké vzdělávání.
An elementary art educational system is deeply rooted in Czech educational and cultural tradition. The art education is widely spread, provides its students with large offer of study subjects in music, plastic art, dance and drama, all in one type of etablisment: elementary art school. Depending on student's interest that education can lead to further professional education or can provide him with art skills and development of art competencies. That educational system demands highly educated teachers, who are able to fullfil high standarts of lawfull conditions and who can keep being responsive to permanently changing expectations. An objective of my work is to describe needs, ways and possibilities of art teacher's education. Key words: art teacher, elementary art school, further teacher's education, curriculum, key competencies, art education.