Vliv procesu suburbanizace na demografický vývoj a kapacity školských zařízení v zázemí Prahy
Influence of the suburbanization process on demographic development and capacities of education facilities in Pragueʼs hinterland
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50752Identifikátory
SIS: 99773
Kolekce
- Kvalifikační práce [20052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ouředníček, Martin
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Demografie se sociální geografií
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
suburbanizace, zázemí Prahy, demografický vývoj, kapacity školských zařízeníKlíčová slova (anglicky)
suburbanization, hinterland of Prague, demographic development, capacity of education facilitiesHlavním cílem bakalářské práce je studium dopadů suburbanizace na demografický vývoj obcí v zázemí Prahy a na kapacity školských zařízení ve vybraných obcích. V práci se zabývám rovněž hodnocením přístupů představitelů těchto obcí k nastavování podmínek pro školní a předškolní docházku pro své obyvatele. S nárůstem počtu obyvatel a proměnou jejich věkové struktury se v obcích pražského zázemí zvyšuje poptávka po určitém typu občanské vybavenosti. V souvislosti s vysokým nárůstem počtu dětí jsou v současnosti častým problémem příměstských obcí kapacity mateřských a základních škol. Způsob, jakým obce řeší kapacitní problémy školských zařízení, jsem sledovala v sedmi obcích jihovýchodního zázemí Prahy. Přístup k tomuto problému se v jednotlivých obcích liší zejména podle toho, zda obec zřizuje vlastní základní školu. Obecně lze ale říci, že nedostatečné kapacity školských zařízení nejsou pro obce důvodem k regulaci další výstavby a rozšiřování obce
The objective of the thesis is to study impacts of suburbanization on demographic development of the hinterland of Prague and on capacities of education facilities in selected municipalities. The paper assesses the approaches taken by representatives of these municipalities to set conditions for provision of school and preschool education to their citizens. The demand for civil amenities gradually increases as a result of population growth and specific age structure changes. Many suburban municipalities thus often face the same problem: low capacities of kindergartens and elementary schools caused by a growing population of children. Most research focused on the approaches of seven case study municipalities from the southeastern hinterland of Prague to the solution of the capacity issues. A policy of respective municipalities differs based on the fact whether or not it runs its own school. However, the lack of capacities of education facilities does not generally force the municipalities to regulate a further housing construction and the expansion of the community.