Something Gone Wrong With the Silence: The Motif of Voice in Samuel Beckett's Embers, Eh Joe and That Time
Motiv hlasu ve třech vybraných hrách Samuela Becketta: Embers, Eh Joe a That Time
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50737Identifikátory
SIS: 96196
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Samuel Beckett, Chladnoucí popel, Tak co Joe, Tenkrát, hlas, dualismus, drama, médiaKlíčová slova (anglicky)
Samuel Beckett, Embers, Eh Joe, That Time, voice, dualism, drama, mediav českém jazyce Tato práce se zabývá analýzou motivu hlasu a jeho rozličnými formami a významy ve třech vybraných hrách Samuela Becketta. Vzhledem k tomu, že je téma slov a především hlasu jedním z autorových celoživotních zájmů, prostupuje tento motiv již jeho raným prozaickým dílem a nachází mnohdy více vyhovující a sofistikované vyjádření až v autorových pozdějších hrách pro rozhlas, televizní vysílání a divadlo. Hlas je vskutku často se vyskytujícím prvkem uplatňovaným v mnoha různých situacích: hlasy se aktivně účastní utváření jak postav, tak vnější reality, jejíž jsou tyto postavy součástí; mnozí z Beckettových vypravěčů jsou sužováni hlasy, které se jim neustále ozývají v hlavách; hlasy také představují vzpomínky a dřívější "já" postav, které se nakonec transformují do velmi svérázné a samostatné postavy. Hry Embers, Eh Joe a That Time byly záměrně zvoleny pro rozbor motivu hlasu jak na základě jejich tématické podoby, tak i pro různorodost jejich realizace prostřednictvím tří různých médií. Úvodní kapitola nastiňuje původ tématu hlasu v Beckettově nedramatickém díle a pokouší se zhruba vytyčit několik základních rysů tohoto motivu s ohledem na jeho uplatnění v autorových pozdějších dramatických hrách. Kapitola se krátce věnuje roli jazyka - a jeho auditivního protějšku - v souladu s jeho...
in English The primary concern of this thesis lies in the investigation of the motif of voice, and its various forms and functions, in three selected plays by Samuel Beckett. One of his lifelong preoccupations, the motif of voice already pervades much of Beckett's early prosaic work finding its more suitable and sophisticated realization in the author's later dramatic works for radio, television and theatre. Throughout the author's entire oeuvre, the motif of voice is called for on many different occasions: voices are engaged in the creation of both characters and the external reality surrounding them; Beckett's narrators are concerned with the voices ceaselessly echoing within their heads; voices represent the characters' memories and past selves becoming, eventually, characters in their own right. Embers, Eh Joe and That Time were deliberately chosen for the investigation of the nature of such a motif on the basis of the correspondence of their contents, as well as of the difference in their realization involving three different media. The introductory chapter foreshadows the origins of the motif of voice in Beckett's non-dramatic texts, as well as it attempts to outline several basic features of the motif in connection to its realization within the dramatist's work. The chapter briefly considers...