Transgenní plodiny a třetí svět - aktualizace gymnaziálního učiva biologie
GM crops and the third world
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50411Identifiers
Study Information System: 80042
Collections
- Kvalifikační práce [20052]
Author
Advisor
Consultant
Čížková, Věra
Albrechtová, Jana
Referee
Lhotáková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of Experimental Plant Biology
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
podvýživa, chudoba, nemocnost, transgenní plodiny, genové inženýrství, rozvojové země, Rámcový vzdělávací program, učebniceKeywords (English)
undernourishment, poverty, morbidity, transgenic crops, genetic engineering, developing countries, Framework Education Programme, textbooksObyvatelé zemí třetího světa se musí vypořádávat s problémy, jako jsou populační exploze, podvýživa, chudoba a nemocnost. Tzv. Zelená revoluce zachránila miliony lidí před hladem prostřednictvím zavádění speciálně vyšlechtěných odrůd obilovin v kombinaci s minerálním hnojením. Budoucnost pro rozvojové země by mohl představovat přechod od Zelené revoluce ke Genetické revoluci, která spočívá v zavádění transgenních plodin připravených pomocí metod genového inženýrství. Práce se zabývá problematikou transgenních plodin v rozvojových zemích. První část je věnována problémům třetího světa, druhá část transgenním plodinám, a to konkrétně postupu přípravy těchto plodin, jejich současnému i potenciálnímu využití v rozvojových zemích a potenciálním rizikům. Třetí část zahrnuje analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a vybraných učebnic.
The inhabitants of the Third World have to deal with problems such as population explosion, undernourishment, poverty and morbidity. The Green Revolution saved millions of people from hunger through the introduction of specially bred varieties of cereal in combination with mineral fertilization. The transition from the Green Revolution to the Genetic Revolution, which consists in the introduction of transgenic crops prepared using genetic engineering techniques, could represent the future for developing countries. The work deals with the issue of transgenic crops in developing countries. The first part deals with problems of the Third World, the second part with transgenic crops, specifically the preparation process of these crops, their present and potential use in developing countries and potential risks. The third part includes analysis of the Framework Education Programme for Secondary General Education and analysis of selected textbooks.