Současné pojetí vyučovacího předmětu Znakový jazyk na ZŠ pro SP
The sign language current education at elementary schools for hearing impared
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50073Identifikátory
SIS: 56540
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hudáková, Andrea
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
předmět český znakový jazyk, vzdělávání neslyšících, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, realizační proces výuky českého znakového jazyka, základní škola pro sluchově postižené, osobnost pedagoga ČZJKlíčová slova (anglicky)
subject Czech sign language, education of hearing impaired, Framework education programme, School education programme, implementation of CSL education, elementary school for hearing impaired, personality of CSL teacher, education of CSL teacherHlavním tématem bakalá ské práce je sou asné postavení p edm tu eský znakový jazyk (dále jen ZJ) ve výuce nesly ících d tí na základních kolách pro sluchov posti ené. V jednotlivých kapitolách popisuji celý realiza ní proces výuky, tedy v e, co s výukou eského znakového jazyka souvisí: ukotvení ZJ v kurikulárních dokumentech, didaktické materiály pro výuku ZJ, testování znalostí ák v ZJ, hodnocení znalostí ák v ZJ, osobnost a vzd lání pedagoga ZJ aj. Dále se sna ím popsat a vysv tlit sou asné problémy a otázky, které se vzná í nad výukou eského znakového jazyka na kolách pro sluchov posti ené. P i psaní jsem vycházela nejen z odborné literatury, ale nav tívila jsem také dv koly pro sluchov posti ené ve Vala ském Mezi í í a v Praze Radlicích, které mi umo nily nahlédnout do praktické výuky eského znakového jazyka. Poznatky z t chto náhled jsem zde také zapracovala. Práce p iná í informace o tom, jaké problémy souvisejí s výukou eského znakového jazyka. Z mého et ení vyplynulo, e u itelé eského znakového jazyka se nej ast ji potýkají s nedostatkem didaktických materiál pro p edm t eský znakový jazyk a dále s nejasnostmi ve vymezení p edm tu jako takového a jeho postavením ve výuce. V ím, e tato práce m e být p ínosem nejen pro u itele základních kol pro sluchov posti ené, kte í se potýkají s podobnými...
This bachelor thesis deals with the current situation of Czech sign language (CSL) acquisition at elementary schools for hearing impaired children. At first, the process of teaching CSL is explained, including sign language in the context of teaching curricula, existing didactic materials, testing children's knowledge in CSL, assessment in CSL and required personality traits and education of CSL teachers. This part is followed by description and explanation of ongoing problems and frequent questions connected with teaching CSL at schools for hearing impaired children. The results that can be found in my work are based on relevant specialized literature and visits two schools for hearing impaired in Vala ské Mezi í í and Praha Radlice where I had an oportunity to observe Czech sign language classes. Consequently, I discussed the situation with the Czech sign language teachers. A concrete result of this work is a conclusion that the most serious problem of CSL education is the lack of CSL didactic materials and vague position of the subject in school curriculum.I believe that my thesis will contribute to better mapping of the whole situation of Czech sign language teaching and its acquisition. Moreover, the work can serve as a source of information for Czech sign language teachers as well as...