Adaptace romského dítěte na základní škole
Adaptation of Romany children at elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49988Identifiers
Study Information System: 93134
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Janebová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
adaptace, školní připravenost, školní úspěšnost, rodinná výchova, sociální vyloučení, jazyková vybavenost, přípravné ročníky, multikulturní výchova, pedagogický asistentKeywords (English)
adaptation, school readiness, school success, family education, social exclusion, language used, preparing grades, multicultural education, assistant teacherPráce se věnuje problematice adaptace romských dětí na české základní škole. Tyto děti se složitě sžívají s prostředím české školy díky odlišnostem v sociální a kulturní sféře. Česká škola často nebere v úvahu tyto odlišnosti, není adekvátně připravena pro kvalitní práci s nimi. Projevuje se nedostatečná školní připravenost romských dětí, odlišnost v jazykovém vybavení, kulturně sociálních návycích a v rodinném zázemí. První část práce je nastíněním historického kontextu. Dále se věnuje popisu vztahu adaptace romských dětí na ZŠ a jazykové vybaveností, sociálního zázemím a výchovy v romských rodinách i přístupu ke vzdělávání v těchto rodinách. Samostatná kapitola je věnována sociální exkluzi a jejímu vlivu na vzdělávání romksých dětí. Na závěr práce přichází seznámení s dnes již zavedenými strategiemi, které vzdělávání romských dětí usnadňují. Jsou jimi multikulturní výchova, přípravné ročníky a asistent pedagoga.
The work deals with the problem of adaptation of Romany children at Czech elementary school. It is difficult for these children to interact with the environment of Czech schools due to differences in social and cultural spheres. Czech school often does not take into account these differences are not adequately prepared for high quality work with them. There is a lack of school readiness of Romany children, differences in language skills, cultural and social habits, and family backgrounds. The first part is outlining the historical context. It also discusses the relation between adaptation of Romany children at primary schools and language skills, social background and education in the Romany families and access to education in these families. A separate chapter is devoted to social exclusion and its effect on education of these children. At the conclusion of the work it comes with the now-established strategies that facilitate the education of Romany children. They are multicultural education, preparing grades and teaching assistant.