Kompetence personalisty
Competence of a personnel officer
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49965Identifiers
Study Information System: 95422
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kompetence, kompetenční model, liniový manažer, personální práce, personalistaKeywords (English)
Competencies, competency model, line manager, Marks and Spencer, personnelResumé Kompetence personalisty byly v posledních letech mnohokrát podrobeny výzkumu. Kompetence profesionálů v oblasti personálního řízení je poměrně složité určit, je potřeba zvažovat typ a velikost organizace, ve které personalista působí, její kulturu, strategii, postavení personalistiky v ní, atd. Ve stále větší míře jsou pravomoci a odpovědnost za rozhodování s personálními důsledky delegovány na liniové vedoucí pracovníky. Ti mají rozhodující slovo při výběru pracovníků, odpovídají za hodnocení výkonu a odměňování pracovníků, spolurozhodují o řízení jejich kariéry, atd. Linioví řídící pracovníci tak získávají odpovědnost nejen za odbornou činnost, ale i za personální řízení. Dochází k posunu od tradiční, reaktivní a administrativní role personálního útvaru k roli aktivní, poradenské, kde se prvky tradiční role personálního útvaru přesouvají na liniové manažery. Toto vše ovlivňuje postavení personalisty ve společnosti i jeho kompetence. Podobným způsobem pak dochází i k posunu kompetencí liniového manažera. Chápeme-li kompetence jako znalosti, schopnosti a dovednosti pracovníka na určité pozici, je možné stanovit čtyři základní oblasti kompetencí personalisty. Osobnostní kompetence v sobě skrývají osobní předpoklady pro práci personalisty. Vztahové a řídící kompetence charakterizují schopnosti...
The competencies of the personnel officer have been researched many times recently. It is rather complicated to establish the competencies of professionals in the area of personnel procedure, it is necessary to consider type and size of the organization, where the l personnel officer acts, the organization's culture, strategy, position of the personnel manager, etc. The authorities and responsibility for decision making, concerning personnel consequences, are more and more deputed to the line executive staff. They have the decisive power during the selective procedure; they are responsible for performance rating and remuneration of the staff, they co-decide the leading of the career, etc. In this way the line executive staffs obtain responsibility not only for vocational activity, but also for the selective procedure. There is a movement from traditional, reactive and administrative role of the HR department to an active counselling role, where the elements of the traditional role of the HR department are deputed to the line managers. All this influences the position of the personnel officer in the company, but his / her competences as well. In a similar way there is a movement of the competencies of the line manager. If we understand the meaning of competencies as knowledge, abilities and skills of...