Šikana jako jev současné školy
Chicane as a phenomenon of a school of today
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49910Identifikátory
SIS: 111529
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pekárková, Anna
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Šikana, agresor, oběť, agrese, sociální interakce, sociální zrcadlo, sociální skupina, psychosociální klimaKlíčová slova (anglicky)
Bullying, aggressor, victim, aggression, social interaction, looking-glass self, social group, psychosocial climateTato bakalářská práce je zaměřena na téma šikany jako jevu současné školy. Jejím cílem je vysvětlení šikany jako jevu promítajícího se do sociálních vztahů. Úvodní část se zabývá definicí pojmu šikana, jsou zde uvedeny její typy, formy a stadia vývoje. Následuje charakteristika aktérů šikanování a hlavní důvody, které vedou agresora k tomuto chování. Závěr úvodní části je věnován možnostem rozpoznání, léčby a prevence šikanujícího chování. Dále tato práce řeší úzký vztah sociální interakce a formování osobnosti v souvislosti se šikanou a je zde vymezena třída z pohledu sociálních skupin. Závěrečná část je věnována vztahu mezi šikanováním a sociálním klimatem třídy. Klíčová slova Šikana, agresor, oběť, agrese, sociální interakce, sociální zrcadlo, sociální skupina, psychosociální klima.
This thesis is focused on the chicane as a phenomenon of a school of today. The aim is to explain how chicane is reflected in social relations. The firts section is engaged not only in the definition of the bullying, but also there are introduced its types, forms and stages. It is followed by the personality characteristics of its protagonists and the main causes of this behaviour. Finally, the introductory section handles with the bullying behaviour recognition, treatment and prevention. This thesis addresses the close link between the social interaction and the formation of personality in relation to bullying. The class is described in terms of social groups. The final part deals with the questions ragarding the interrelation of the bullying to the social class climate. Keywords Bullying, aggressor, victim, aggression, social interaction, looking-glass self, social group, psychosocial climate.