Prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí jako pedagogický problém
Prevention of Commercial Sexual Exploitation of Children as a Pedagogical Problem
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49852Identifiers
Study Information System: 86641
Collections
- Kvalifikační práce [18096]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Technical and Information Education Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sexuální zneužívání dětí, syndrom CAN, syndrom CSA, Úmluva o právech dítěte, formy, následky sexuálního zneužívání, oběť, pachatel, rodina, škola, prevence;Keywords (English)
Child, sexual exploitation, syndrome CAN, syndrome CSA, Convention on the Rights of the Child, sexual abuse consequence, victim, offender, family, school, interrogation of children, demonstration tools, preventionPráce se věnuje problematice komerčního sexuálního zneužívání a jeho prevenci ve školách a v rodině. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmů, které se k tématu váží. Seznamuje čtenáře s výskytem problematiky v ČR, legislativou a dále vztahem k problematice prevence ve škole a rodině. Také představuje preventivní programy v ČR. Problematika prevence byla mapována za využití dotazníkového šetření a na jeho základě došlo k porovnání získaných dat s předpoklady. Závěrem jsou vysloveny řešení, které mohou pomoci pedagogům v prevenci. Klíčová slova Dítě; sexuální zneužívání; syndrom CAN; syndrom CSA; Úmluva o právech dítěte; formy; následky sexuálního zneužívání; oběť; pachatel; rodina; škola; výslech dětí; demonstrační pomůcky; prevence;
The thesis analyses subject matter of commercial sexual exploitation of children and its prevention in school and families. Theoretical part focuses on explanation of terms. It also covers description of presence of the subject in the Czech Republic, legislation and its relationship to the prevention in school and family. Prevention programs are introduced in this thesis as well. The prevention subject has been surveyed through a questionnaire and outcomes were confronted with a hypothesis. At the end of the thesis is pronounced solution that might help pedagogues with subject prevention. Key words Child; sexual exploitation; syndrome CAN; syndrome CSA; Convention on the Rights of the Child; sexual abuse consequence; victim; offender; family; school; interrogation of children; demonstration tools; prevention