Funkce v příkladech a protipříkladech
Functions in examples and counterexamples
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49758Identifikátory
SIS: 84296
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zhouf, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Informační technologie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
5. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
funkce, monotonie, spojitost, limitaKlíčová slova (anglicky)
functions, monotonicity, continuity, limitCílem mé bakalářské práce je přiblížit studentům přicházejícím na vysokou školu problematiku základů matematické analýzy, přičemž se zaměřuji na vý- znamné pojmy spojitosti a limity, které sice znají studenti právě ze středních škol, nicméně většinou pouze intuitivně a neformálně. Snažím se poukázat na to, že mnoho studentů si přináší poznatky zkreslené a neúplné. Je tedy nutné tyto poznatky dále procvičovat a ujasňovat, aby intuitivní představa studentů odpovídala formální definici. Tohoto stavu se pokouším docílit pomocí rozbití intuitivních představ studentů použitím protipříkladů. Významná je z tohoto hlediska kapitola Konstrukce funkcí, která obsahuje návod vedoucí k nalezení funkcí určitých vlastností, a to nejen těch, které jsou popisovány v této práci, ale i mnohých složitějších, neboť princip příkladů vhodných k procvičování například pojmů derivace, primitivní funkce či stejnoměrné konvergence, je v mnoha ohledech podobný. V kapitolách Spojitost a Limita potom prezentuji vlastnosti spojitost a limitu na příkladech funkcí, které jsou dle mého ná- zoru vhodné pro procvičování těchto pojmů. Mým záměrem je tedy pomoci objasnit vybrané problematické partie matematické analýzy.
The aim of my Bachelors thesis is to explicate students coming to the uni- versity the key problems in fundamentals of mathematical analysis. I focus on the most notable terms of continuity and limit, which these secondary students were acquainted with. However, majority of them just intuitively and informaly. I am trying to point out the fact, that the knowledge of many students is distortid and uncomplete. As a result it is necessary to practise and clarify this knowledge so that the intuitive imagination of these terms corresponds to the formal definition. I am trying to get this point by brea- king of intuitive imaginations of students by counterexamples. Important is a chapter named The Construction of Functions, which contains instructi- ons leading to the finding functions with specific features. Not only these features, described in this thesis, but also more complex such as derivation, primitive function or uniform convergence. It is a consequence of the fact, that the principle of examples to practise these terms is in many sights similar and repetitious. In chapters named Continuity and Limit, I am interpreting these terms using the special examples, which are in my opinion optimal for rehearsing. My intention is to help illustrate selected problematical sections of mathematical analysis.