Možnosti rozvoje dílčích funkcí v první třídě základní školy
Possibilities of partial functions development in the first class of elementary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49581Identifiers
Study Information System: 106038
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Dyslexie, Dysgrafie, Dysortografie, Dyskalkulie, Dyspinxie, Dysmůzie, Dyspraxie, diagnostika, dílčí funkce, zrakové vnímání, sluchové vnímání, pravolevá orientaceKeywords (English)
dyslexia, dysgraphia, dysortographia, dyscalculia, dyspinxia, dyspraxia, diagnostics, partial functions, visual perception, auditory perception, right left orientationDiplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje dílčích funkcí u žáků v první třídě základní školy. Teoretická část vymezuje základní pojmy a definice v oblasti problematiky specifických poruch učení, zabývá se možnostmi diagnostiky specifických poruch učení. Práce dále popisuje klíčové dílčí funkce ve vztahu k osvojování školních dovedností a seznamuje s teorií deficitů dílčích funkcí, jako jednou z možností příčin obtíží v osvojování dovedností číst a psát. Praktická část analyzuje výsledky, diagnostiky vybraných dílčích funkcí u vybraného vzorku dětí před a po realizaci cvičení zaměřených na jejich rozvoj v rámci výuky v prvním ročníku ZŠ.
The diploma thesis deals with pupils' possibilities of partial functions development in the first class of elementary school. The theoretical part defines the basic terms and it introduces the definitions in the field of specific dysfunctions of learning. It also deals with a possible diagnostics of the specific dysfunctions. The thesis describes crucial partial functions in the relation to school skills acquirement and it presents the partial function theory as one of the causes in difficulties in reading and writing acquirement. The practical part analyses the results of the diagnostics which was realized in the first grade at elementary school. This diagnostics was aimed to chosen partial functions and the results were taken before and after the exercises aimed to partial functions development.