Matematické úlohy z reálného života pro střední školu za pomoci interaktivní tabule
Mathematical problems from real life for secondary schools using an interactive white board
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49565Identifikátory
SIS: 86327
Katalog UK: 990014267620106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančařík, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - technická a informační výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
23. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Matematické úlohy z reálného života pro střední školu za pomoci interaktivní tabule. (Diplomová práce.) ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá možnostmi aplikace interaktivní tabule při výuce matematiky na střední škole. Cílem bylo prozkoumat její didaktický potenciál při výuce matematických funkcí. Pro tento účel byly vytvořeny a popsány tři interaktivní prezentace v programech Smart Notebook a Math Tools zaměřené na elementární matematické funkce, které jsou demonstrovány na příkladech z reálného života a propojují znalosti z různých předmětů. Konkrétně jde o kvadratickou funkci a její aplikaci ve sportu, exponenciální funkci a její aplikaci v geografii a goniometrickou funkci sinus a její aplikaci v hudební výchově. Jedna z prezentací byla vyzkoušena v praxi při výuce. Práce reflektuje zkušenosti z hodiny a zkoumá také, jak použití interaktivní tabule vnímají samotní žáci. Potvrdila se nezastupitelná role učitele při použití IWB. Teoretická část práce kontextualizuje používání interaktivní tabule z historického, technického a didaktického hlediska. Práce by mohla sloužit i jako inspirace pro praktické využití interaktivní tabule ve výuce matematiky. Klíčová slova: interaktivní tabule (IWB), interaktivní výuka, Smart Notebook, Math Tools, matematické funkce
Mathematical problems from real life for secondary schools using an interactive white board. (Diploma thesis.) ABSTRACT The diploma thesis deals with the possibility of IWB application in the teaching of mathematics at a secondary school. The aim was to examine its didactical potential for the teaching of mathematical functions. For this purpose, I created and described three interactive presentations in programs Smart Notebook and Math Tools focused on elementary mathematical functions that are illustrated on examples from real life and interconnect knowledge from diverse subjects. Namely it is a quadratic function and its application in sport, exponential function and its application in geography and goniometric function sinus and its application in music. One of the presentations was applied in practice. The thesis reflects the experience from teaching and also looks into how students perceive using the IWB during teaching. It was confirmed that the teacher's role is in the use of IWB is indispensable. The theoretical part of the thesis contextualizes the IWB application from historical, technical and didactical points of view. The thesis can serve as an inspiration for the practical use of IWB in mathematics teaching. Key words: interactive white board (IWB), interactive teaching, Smart Notebook, Math...