Užití paměťových testů v diferenciální diagnostice časných stadií demence
Use of memory tests in the differential diagnosis of early stages of dementia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49448Identifikátory
SIS: 89882
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Vyhnálek, Martin
Oponent práce
Kulišťák, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
demence, Alzheimerova demence, vaskulární demence, frontotemporální demence, Paměťový test učení, primacy efekt, recency efektKlíčová slova (anglicky)
Dementia, Alzheimer's Disease, vascular dementia, frontotemporal dementia, Auditory-Verbal Learning Test, primacy effect, recency effectTeoretická část se zabývá problematikou demencí, pamětí, primacy, recency efektem a Paměťovým testem učení. Empirická část se skládá z kvantitativního výzkumu. Výzkumný vzorek tvoří skupiny pacientů s demencí. Předmětem zkoumání byly jejich výkony v Paměťovém testu učení, u kterého jsem sledovala primacy, recency efekty. Cílem bylo zjistit rozdíly v primacy, recency efektech mezi jednotlivými skupinami pacientů, dále pak zjistit přítomnost či nepřítomnost primacy, recency efektu u jednotlivých skupin pacientů. Tato studie se snaží popsat potencionální nástroj, který se zaměřuje na způsob, jakým si jedinci s demencí pamatují nové informace. Zjištěné výsledky mohou posloužit k pochopení způsobu zapamatování si nových informací, kteří jedinci používají u odlišných poruch paměti různé etiologie. Klíčová slova: demence, Alzheimerova demence, vaskulární demence, frontotemporální demence, Paměťový test učení, primacy efekt, recency efekt
The theoretical part deals with issues of dementia, memory, primacy effect, recency effect, and the Auditory-Verbal Learning Test. The empirical part consists of quantitative research. The research sample consists of patients with dementia who were tested for their performance in the Auditory-Verbal Learning Test in which I focused on the primacy and recency effects. The aim was to determine the differences between the primacy and recency effects among different groups of patients, as well as to detect the presence or absence of a primacy or recency effect in various populations. This study tries to describe a potential tool that focuses on how individuals with dementia remember new informations. This tool can serve to understand how people diagnosed with memory disorders of different etiology remember new infomation. Key words: Dementia, Alzheimer's Disease, vascular dementia, frontotemporal dementia, Auditory-Verbal Learning Test , primacy effect, recency effect
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Možnosti komunikace s lidmi se syndromem demence. Reflexe a podpora dovedností pracovníků
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOChomátová, Pavla (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 14. 6. 2022anglicky This diploma thesis deals with the topic of communication with people suffering from dementia. Dementia is a syndrome caused by a progressive brain disease in which cognitive functions deteriorate, such as memory, ... -
Sociální služby pro seniory s Alzheimerovou chorobou
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVodehnalová, Kateřina (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 18. 9. 2023 -
Kvalita života lidí, kteří pečují o svého blízkého s demencí v domácím prostředí
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOŠujanová, Anna (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 4. 9. 2017(in English): The thesis focuses on the quality of life of carers of people with dementia being cared for at home. The theoretical section describes the concept of quality of life in general terms, but also considers carers ...