Proces jako divadlo - Proces s Miladou Horákovou a jeho literární a divadelní podoby
Trial as a Theatre - Milada Horáková Trial and its Literary and Theatre Adaptations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49431Identifikátory
SIS: 84370
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bílek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
22. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
politický proces, inscenovaný proces, Milada Horáková, teatrálnost procesu, ritualita procesu, socialistický realismus, socialistická kultura, totalitní jazyk, divadlo 50. let, E. F. Burian, Pařeniště, Karel Steigerwald, Horáková, Gottwald, Aleš BřezinaKlíčová slova (anglicky)
political trial, show trial, Milada Horáková, theatricality of the trial, rivality of the trial, socialist realism, socialist culture, totalitarian language, drama of the fifties, E. F. Burian, Pařeniště (Hotbed), Karel Steigerwald, Horáková, Gottwald, AlTato diplomová práce se na základě historických souvislostí zabývá teatralitou politického procesu s Miladou Horákovou a spol. a jeho divadelními reflexemi. Na politický proces je zde vzhledem k jeho rituálnímu a divadelnímu charakteru nahlíženo jako na ideologickou fikci. V následujících kapitolách jsou interpretovány divadelní inscenace inspirované tímto procesem. V prvé řadě se jedná o hru E. F. Buriana Pařeniště v kontextu socialistického realismu, která byla uvedena na scénu brzy po procesu, pozornost je věnována i významu jejího znovuuvedení v roce 2008. Poslední část práce je věnována současným inscenacím inspirovaným procesem s Miladou Horákovou (hře Karla Steigerwalda Horáková, Gottwald a opeře Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude...), které tematizují absurdnost a bizarní atmosféru tohoto procesu.
This diploma thesis deals with the theatricality of Milada Horáková and company trial and its theatrical reflections. In this thesis, the political trial is regarded as an ideological fiction on the grounds of the ritual and theatrical character. The dramas, which are inspired with this trial, are interpreted in the following chapters. First of them, it deals with Pařeniště by E. F. Burian in the context of the socialist realism, which was put on the stage in a short time after this trial. It paid attention to re-putting on the stage in 2008 as well. The last part of this thesis deals with contemporary productions, which are inspired with this trial (Horáková, Gottwald by Karel Steigerwald and opera Tomorrow will... by Aleš Březina and Jiří Nekvasil), which depict absurdity and bizzare atmosphere of this trial.