Učitel a zdraví vztah mezi zdravím pedagogů mateřských škol a výkonem jejich učitelské profese
Teacher and health relationship between health of preschool teachers and their profession
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49350Identifiers
Study Information System: 113371
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Ehler, Edvard
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
předškolní výchova, zdraví, učitel a zdraví, pracovní zátěž, rizika učitelského povolání v MŠ, prevence zdravotních rizik povoláníKeywords (English)
preschool education, health, the teacher and health, the work load, the risk of teaching in kindergarten, the prevention of health risks caused by professionPráce si klade za cíl charakterizovat zdraví ve všech aspektech důležitých pro zachycení vztahu "učitel a zdraví". V první části jsou zpracována teoretická východiska týkající se kvality zdraví, subjektivního zdraví, chování a životního stylu podporujícího zdraví, prevence zdravotních rizik povolání a předprofesní přípravy učitelů. Druhá část zpracovává data získaná dotazníkovým šetřením od 60 učitelek mateřských škol. Hlavním záměrem empirické části bylo zjistit, jakým způsobem předškolní pedagogové vnímají zdraví ve vztahu k povolání učitele v mateřské škole, co hodnotí na učitelství jako pozitivní a negativní vzhledem ke svému zdraví a které zdravotní problémy vnímají jako překážku pro výkon učitelského profese.
The aim of this Final Thesis is to characterize health in all relevant aspects essential for proper understanding of the relation between the "teacher and health". In the first part the author bring forward theoretical basis concerning the quality of health, subjective perception of health, behavior and health supportive life style, risk prevention in occupational safety and pre-professional preparation of teachers. The second part pursues collected data from 60 pedagogues in the questionnaires. The main intention of the empirical part was to reveal and describe the nature of perception of health in relation to the teacher occupation among preschool teachers; what do teachers assess as positive and negative regarding their health and which health problems are seen as obstruction to proper performance of the teacher occupation.