Hudba jako inspirace ve výtvarné výchově
Music as an Inspiration in Art Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49342Identifikátory
SIS: 104505
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Hazuková, Helena
Oponent práce
Bláha, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
11. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
hudba, vývarné umění, percepce, korelace, RVP pro ZŠ, výtvarná výchovaKlíčová slova (anglicky)
Music, visual art, perception, correlation, Educational Framework for Basic School, art educationTato práce je zaměřena na propojení dvou disciplín v rámci výtvarné výchovy na základní škole. Zkoumá hudební a výtvarný kontext (soudobý i historický) a jejich vzájemné ovlivňování a propojování. Soustředí se na proměny chápání hudební i výtvarné oblasti z časového hlediska, kdy staré názory a vnímání prostupují z minulosti do současnosti. Obsah práce vychází ze studie dat a analýz zakotvené teorie kvalitativního výzkumu a akčního výzkumu. Odkazy a výzkumná data jsou zmíněna a objevují se napříč celým textem, kdy podtrhuji vzájemné vazby a souvislosti mezi jednotlivými teoretickými texty. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První část se zaměřuje na teoretické zkoumání a možné propojení hudebního i výtvarného oboru a představuje jejich funkce a proměny. Upřesňuje vzájemnou korelaci výtvarného a hudebního jazyka a také nastiňuje vývoj a tendenci těchto oborů, včetně popisu výrazných osobností a objasnění důležitých termínu spojených s jejich prací. Ve druhé části je popsán průběh samotného výzkumu a seznámení s prostředím základní školy, ve kterém terénní výzkum probíhal. Je zde popsán plán, proces a výzkumná zjištění analyzovaných podle výzkumu v teoretické části a vše je podloženo literaturou. Jsou zde obsažena východiska celé práce a výpovědi o umění a vzdělávání z nejrůznějších pohledů....
This thesis is focused on an interconnection of two disciplines within the frame of art lessons given at primary school. It investigates a musical and creative context (contemporary and historical) and its interaction and influence on each other. It concentrates on changes of musical and art comprehension from a time point of view, when old opinions and perceptions penetrate from the past to the present. The scope of this thesis is based on an extensive study of classical theories data and analyses of the qualitative research. Through all the document references and research data are mentioned to underline mutual relations and coherency between individual theoretical texts. The thesis is divided into two parts. The first part deals with theoretical research and possible interconnection of musical and art disciplines and it also deals with presentation of functions and changes of these disciplines. It elaborates a relative correlation of musical and art language and it also outlines their development and tendencies, including a description of outstanding artists and an explanation of important terms related to their works. In the second part the process of the research itself is described and an ambience of a primary school, where the research was done, is introduced. There is depicted a plan,...