Stresové faktory působící na děti ve školním prostředí
Stress indicators influencing children at school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49340Identifiers
Study Information System: 118299
Collections
- Kvalifikační práce [18847]
Author
Advisor
Referee
Krčmářová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dětský stres, výuka, školní klimaKeywords (English)
stress of children, education, school climateDiplomová práce se věnuje vlivu stresorů na dítě mladšího školního věku, na jeho zdravotní i psychický stav a následně na důsledky při učebním procesu a začlenění se dítěte do kolektivu. Teoretická část obsahuje informace pojednávající obecně o formách stresu, o potenciálních stresorech pro dítě, o důsledcích stresu na lidský organismus. V praktické části zjišťuje stresující faktory z osobní zkušenosti žáků 1. stupně základních škol, které prožívají ve škole i mimo ni a jsou spjaty s povinnou školní docházkou. Výsledkem je podání základních rad pro učitele, jak předcházet školnímu stresu u svých žáků a jak se stresovaným dítětem pracovat. klíčová slova: dětský stres, výuka, školní klima
Diploma thesis follows stress factors impact on a child at primary school, on his health and mental conditions and then the implication of the learning process and integrating the child into a children's collective. The theoretical part contains information dealing with forms of stress in general, potential stressors for the child, the consequences of stress on the human organism. The practical part investigates the experiences with stress factors of pupils that are somehow connected with their school life. As a result of the diploma thesis is to share basic advices for teachers on how to prevent stress at school and their pupils and how to work with the stressed child. key words: stress of children, education, school climate