Specifika integrace dětí mimořádně nadaných do mateřských škol
Specifics of the integration of exceptionally gifted children in kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49288Identifiers
Study Information System: 117336
CU Caralogue: 990014246920106986
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
 
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mimořádné nadání, předškolní věk, identifikace nadaných, vzdělávání nadaných, integrace, inkluze, segregaceKeywords (English)
Exceptional talent, preschool age, identification of gifted, education of gifted, integration, inclusion, segregationDiplomová práce se zabývá problematikou integrace dětí mimořádně nadaných do mateřských škol. Přibližuje potřeby a nároky těchto dětí - na rodiče, pedagogy, prostředí, formy a metody vzdělávání. Praktická část se zaměřuje na konkrétní výzkum - vyhledávání nadaných dětí v mateřských školách a zjišťování podmínek jejich vzdělávání. Výzkum byl proveden prostřednictvím e-mailu mezi pedagogy mateřských škol ve všech 14 krajích České republiky. Praktická část je doplněna dvěma kazuistikami o mimořádně nadaných dětech (chlapci a dívce), které jsou (resp. byly) integrovány a vzdělávány v soukromých mateřských školách. Závěr diplomové práce obsahuje návrhy dalšího postupu pro praxi.
This thesis deals with the integration of gifted children to kindergarten. It outlines the needs and demands of these children - parents, educators, environment, forms and methods of education. The practical part focuses on specific research - identifying gifted children in kindergarten and on the conditions of their education. The research was conducted by e-mail between kindergarten teachers in all 14 regions of the Czech Republic. The practical part is supplemented by two case report of exceptionally gifted children (a boy and a girl) who are (resp. were) integrated and educated in private nursery schools. Conclusion The thesis contains suggestions for how to practice.
