Rozvoj kognitivních funkcí u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami - Feuersteinovo instrumentální obohacení
The development of cognitive function by the children with specific educational needs - the Feuerstein's instrumental enrichment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49133Identifiers
Study Information System: 90881
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kognitivní modifikovatelnost, rozvoj kognitivních funkcí, Reuven Feuerstein, metoda instrumentálního obohacováníKeywords (English)
cognitive modifiability, development of cognitive functions, Reuven Feuerstein, method of instrumental enrichmentInstrumentální obohacování je celosvětově rozšířená metoda rozvoje kognitivních funkcí, od roku 2000 využívaná i v České republice. Její autor, Reuven Feuerstein, je hluboce přesvědčen o dispozici lidského jedince přizpůsobovat se novým podmínkám a rozvíjet své schopnosti. V pozadí metody stojí rozpracovaný teoretický koncept - zejména teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti a zprostředkované učení. Tato práce přináší základní informace o konceptech souvisejících s kognitivní modifikovatelností, věnuje se aplikacím, které z ní vycházejí. Zmiňuje také obecnější teoretické přístupy k rozvoji kognitivních funkcí. V kvalitativní studii se zaměřujeme na metodu instrumentálního obohacování. Prostřednictvím desetiměsíčního sledování šesti klientů organizace DYS-centrum Praha se snažíme zmapovat změny (respektive jejich projevy), ke kterým během intervence dochází. Data jsme získávali metodou pozorování (participační pozorování a analýza videozáznamů) a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči klientů. Sledovali jsme proměny v projevech kognitivních funkcí, v kvalitě vyjadřování, v kvalitě samostatné práce a dovednosti účinně pracovat s informacemi. Změny různého rozsahu jsme zaznamenali ve všech těchto oblastech. Některé jsme zaregistrovali pouze během lekcí FIE, jiné se u dětí projevily i v...
The instrumental enrichment is a worldwide extended method of cognitive functions development, which has been used in the Czech Republic since 2000. Its author, Reuven Feuerstein, is strongly convinced that human being is able to modify oneself and to develop one's abilities. This method is based on elaborated theoretical concepts - especially on the theory of structural cognitive modifiability and mediated learning. This Diploma Thesis brings essentials information about the concepts related to the cognitive modifiability and considers tools of its application. In the qualitative study, we focus on Feuerstein's Instrumental Enrichment. In the course of ten moths we observed six clients of the DYS-Centrum Praha we attempted to map changes (or their manifestations) which might have appeared during the intervention. We acquired data by the process of observation (participative observation and video-analysis) and via semistructured interviews. We were interested in changes of cognitive functions manifestations, quality of language, quality of autonomous work and ability to process with the information efficiently. We registered changes in each of these areas. Some of them, were notable only during the FIE lessons, others also displayed at home or at school environment. Key words: cognitive...