Sebereflexe učitele jako součást jeho pedagogických kompetencí
Teacher's self-reflection as part of his/her pedagogical competencies
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49124Identifiers
Study Information System: 96708
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kvalita učitele, profesní standard, profesní kompetence, znalosti a dovednosti učitele, sebereflexe, vrstvy sebereflexe, metody sebereflexeKeywords (English)
quality of a teacher, professional standard, professional competencies, teachers' knowledge and skills, self-reflection, levels of self-reflection, methods of self-reflectionTato diplomová práce se zabývá sebereflexí učitele jako jednou z jeho klíčových pedagogických kompetencí. Teoretická část se věnuje vymezení učitele jako reflektivního praktika. Je zde zdůrazňován význam sebereflexe v práci učitele a jejího vlivu na jeho následnou pedagogickou činnost. Představuje rozmanité způsoby, které učitelé mohou ke své sebereflexi využít. Sebereflexe pedagogické činnosti učitele je podnětem ke zkvalitňování jeho další práce a podílí se na profesním růstu učitele a na jeho celoživotním vzdělávání. Praktická část této diplomové práce je zaměřena na zjišťování míry využití sebereflexe, jejího načasování, způsobům jejího provádění a následnému využití zjištěných informací.
This diploma thesis deals with self-reflection of a teacher as one of his key pedagogical competencies. The theoretical part is dedicated to defining a teacher as a reflective teacher. In this part, the significance of a self-reflection in a teacher's work and its influence on his consequential pedagogical activities is emphasised. This thesis describes various methods of self-reflection that teachers can use when self-reflecting. Selfreflection of teacher's work can be an incentive towards improving his further work and contribute to professional growth of a teacher and his lifelong learning. The practical part of this thesis is focused on frequency of self-reflection, its timing, use of self-reflective methods and consequent use of information found.