Jazyk a styl her Divadla Járy Cimrmana
Language and style of the plays written for Jára Cimrman Theatre
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49107Identifiers
Study Information System: 87857
Collections
- Kvalifikační práce [22834]
Author
Advisor
Referee
Lehečková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Jára Cimrman, divadelní hra, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, jazyková komika, intertextovost, mystifikaceKeywords (English)
Jára Cimrman, stage play, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, language comic, intertextuality, mystificationJazyk a styl her Divadla Járy Cimrmana Tato magisterská diplomová práce se zabývá jazykovou komikou v divadelních hrách Divadla Járy Cimrmana. Úvodní kapitola podává základní informace o divadle a autorech. Dále je práce rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretickém bloku nacházíme přehled různých teorií komiky počínaje Henri Bergsonem, přes Bohuslava Brouka, Ladislava Dvorského až k nejnovějším výzkumům Vladimíra Boreckého. Vlastní analýza zahrnuje detailní popis všech 15 her Divadla Járy Cimrmana. Práce sleduje různé druhy jazykové komiky a způsob jejich uplatnění. Jazykové jevy jsou analyzovány postupně podle principu jednotlivých jazykových rovin. Práce se okrajově zabývá také mystifikací, která tvoří obecný základ všech komických projevů ve hrách Divadla Járy Cimrmana. Klíčová slova Jára Cimrman, divadelní hra, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, jazyková komika, intertextovost, mystifikace
Language and style of the plays written for Jára Cimrman Theatre This magister thesis deals with language analysis of the stage plays of Jára Cimrman Theatre. The opening chapter describes general information about the theatre and it's authors as well. The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part is based on results of theoretical studies of different authors, especially Bohuslav Brouk, Henri Bergson, Ladislav Dvorský and Vladimír Borecký. The practical part contains the detailed language analysis of all 15 stage plays. This diploma work analyzes which types of language comic we can find there and how much are they extended. Linguistic performances are separated on the principle of linguistics on individual linguistic branches. This diploma work also discusses mystification as a common framework for realization of all comic means. Keywords Jára Cimrman, stage play, Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak, language comic, intertextuality, mystification