Originální a převzatý zdroj v síti internet
Original and Assumed Sources on World Wide Web
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49064Identifikátory
SIS: 88741
Katalog UK: 990013942640106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [7322]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švantner, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
14. 10. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Autor, Autorství, Originalita, Síť, word wide web, text, písmo, kolektivní inteligence, tisk, typografie, Nelson Goodman, Sémiotika, digitalní média, digitalizace, HTML, internetKlíčová slova (anglicky)
Author, Authorship, Originality, Network, word wide web, text, font, collective intelligence, printing, typography, Nelson Goodman, Semiotics, digital media, digitization, HTML, internetPráce se věnuje problému autorství na internetu. Pokládá si otázku zda můžeme k dílu přistupovat čistě jako k uzavřené struktuře znaků, nebo zda je nutné brát dílo jako širší strukuru. První část obecně ukazuje internet a jeho specifika coby média. Druhá část je věnována problému autorství, východiskem je zde tradiční pohled Nelsona Goodmana, který zkoumal vztah autenticity díla s ohledem na vnitřní uspořádání prvků zkoumané struktury objektu. Třetí část ukazuje teorie, které jsou v rozporu se stanovisky Nelsona Goodmana, řada pohledů různých autorů popisuje prostředí podléhající neustálým změnám a vyznačující se neustálým sdílením informačních zdrojů. Pozdější teorie ukazují, že pohled na autorství přesahuje doménu daného díla. Závěr přináší syntézu těchto pohledů.
The thesis focuses on problem of authorship of the Internet content. It considers the question whether we can analyze the artwork purely as a closed structure of the symbols or whether it is necessary to take work as a broader structure. The first part of the thesis shows the Internet in general and its specifics it as a medium. The second part is devoted to the problem of authorship. It explains traditional view of Nelson Goodman, who examined the authenticity of artwork with regard to the internal arrangement of the elements structure of the object. The third part shows the later theories inconsistent with the views of Nelson Goodman, views of different contemporary authors who present the changes of authorship aspects in the environment which is under constant development, quickly sharing ideas and resources. New theories suggest to look beyond the authorship of the artwork domain, apply broader focous. The conclusion provides a synthesis of these views.
