Nacionalismus v architektuře: Opava/Troppau 1900-1938
Nationalism in architecture: Opava/Troppau 1900-1938
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48991Identifikátory
SIS: 113095
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šalanda, Bohuslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
13. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
nacionalismus, architektura, Opava, SlezskoKlíčová slova (anglicky)
Nationalism, Architecture, Opava, SilesiaDiplomová práce s názvem "Nacionalismus v architektuře: Opava / Troppau 1900-1938" se zabývá specifickým problémem středoevropského města většího rozsahu, ležícího na kulturní periferii, a to pronikáním nacionalistických tendencí, vznikajících jako animozita národnostní majority vůči národnostní minoritě (a naopak), do umění, konkrétně do architektury. To vše se zároveň děje na pozadí dějinných politických zvratů, kdy zaniká Rakousko-Uherská monarchie, vznikají nové nástupnické státy a někdejší německá většina se rázem musí vyrovnávat s postupnou ztrátou svých pozic a aklimatizovat se na novou situaci. Projevy nacionalismu v architektonických realizacích na území města Opavy souvisí tedy jednoznačně s obrannými snahami jednotlivých národů uhájit své ztracené či naopak nově nabyté pozice a jednotlivé projevy národnostních specifik v architektuře jsou spíš jasně politickým konstruktem než vnitřní potřebou jednotlivých umělců. Klíčová slova nacionalismus architektura Opava Slezsko
This Magister Thesis called "Nacionalism in Architecture: Opava / Troppau 1900-1938" is focusing on a specifically Central-European issue typical to a town situated in a cultural peripherie - merging of national tendencies originally formed as a sort of animosity between national majority and national minority, and vice versa. These tendencies are maped especially on the field of architecture. The wider cultural-historical situation of the era is characterized by the fall of Austro-Hungarian Empire, dawn of modern national states, and last but not least, the former German majority suddenly facing a completely new political ambiance. Therefore, the manifestations of architectural nationalism are closely linked to the defensive efforts of given nations. They all strive to preserve their traditional or newly fought positions. Thus, the major goal of the thesis is show how the political interests are demonstrated by the artistic means in the realm of architecture. Key words Nationalism Architecture Opava Silesia